ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  
آخرین اخبار

۞ :: عاشقانه‌های یک شاعر در «سخت است قلم باشی و دلتنگ نباشی»

۞ :: مراسم تشییع «فیروز زنوزی جلالی» احتمالاً پنجشنبه برگزار می‌شود

۞ :: «فیروز زنوزی جلالی» درگذشت

۞ :: تازه‌ترین سروده هوشمندنژاد به مناسبت مبعث نبی اکرم(ص)

۞ :: رضا اسماعیلی: سعدی بدون بهره گیری از تصویر، جان و جهان مخاطب را تسخیر می کند

۞ :: نکوداشت کیومرث منشی‌زاده برگزار می‌شود

۞ :: میهن بهرامی درگذشت

۞ :: یادی از روانشاد احمد زارعی درنگی بر بی رنگی

۞ :: آلبوم موسیقایی «دوراهی» رونمایی شد

۞ :: اختصاصی : شعر مدرن امروز کره جنوبی4/ ترجمه شعری از «کو اون»

۞ :: استاد اسماعیل حاکمی دار فانی را وداع گفت

۞ :: مستشار نظامی با «همه تو» به نمایشگاه کتاب می‌آید

۞ :: خبرگزاری قرآن: شعر جدید رضا اسماعیلی به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

۞ :: اختصاصی : نشست ادبی طراوت غزل از سعدی تا امروز برگزار می شود.

۞ :: اختصاصی : تمدید مهلت ارسال اثر به کنگره سراسری شعر شهید سید علی اندرزگو تا 15 ام اردیبهشت ماه

۞ :: ​رونمایی از پایگاه تخصصی نقد شعر

۞ :: کیومرث منشی‌زاده درگذشت

۞ :: یادداشت / «چه گفتن» یا «چگونه گفتن»؟شعر امروز به کدام سمت می‌رود؟

۞ :: محمد مهدی عبدالهی با «شکوفه های شبانگاه» در نمایشگاه کتاب

۞ :: اختصاصی : شعر مدرن امروز کره جنوبی3/ ترجمه شعری از «کو اون»




تاریخ ارسال :1393/3/25 در ساعت : 23:12:38

بخش مورد نظر :کارگاه ترانه


شایا تجلی

عشوه ‏هاى شيرين


چه جورى پرنده باشه، اون كه آسمون نداره
چه جورى می شه بخنده، اون كه همزبون نداره

آرش شادى می ‏تونه، بشكافه سينه‏ ى غم رُ
ولى از بختِ بدِ من، آرشم كمون نداره

عمريه كوچه به كوچه، دنبالِ كسى می گردم
كسى كه نداره نامى، كسى كه نشون نداره

هر كى يه ستاره داره، توى آسمونِ اقبال
دلِ بی ‏ستاره‏ ى من، چرا آسمون نداره

تو بگو چطور می ‏تونه، بره روى بوم خورشيد
كسى كه حتى يه پله، پاى نردبون نداره

تو بگو چطور می ‏تونه، شعرِ غربتُ بخونه
كسى كه وقتِ گلايه، طفلكى زبون نداره

روى شونه‏ ى ديواره، سقفِ خونه ‏ى دلِ من
می ريزه با يه اشاره، سقفى كه ستون نداره

آسمون داره می ‏باره، دوباره آروم و نم ‏نم
چشمِ من ابرِ بهاره، گريه‏ هام خزون نداره

تو و عشوه‏ هاى شيرين، تو و يه قبيله فرهاد
می ‏دونى هيشكى به چشمات، مثه من جنون نداره

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1393/3/25 در ساعت : 12:12:48

بخش مورد نظر :کارگاه ترانه


امیرحسین کاکایی

دلواپس

یه لحظه از این فاصله دس بکش
بیا جون پناه همین خونه شو
تو ماهی که پنهون شدی پشت ابر
بیا و چراغ یه ویرونه شو

من و ساعتایی که بی حوصلن
من و لحظه هایی که دلگیر شد
یه لحظه از این فاصله دس بکش
بیا، وقت برگشتنت دیر شد

بیا تا که باور کنم با منی
من از حس تردید امشب پُرم
به اندازه‌ی جمعه هایی که رفت
از این دوری بینمون دلخورم

تو تقویم خط خورده ی آرزوم
همه جمعه ها ته کشید و نشد
تو گفتی که جمعه به من می رسی
ببین چند جمعه رسید و نشد

بیا تا ببینی که دلواپست
یه آواره‌ای بین مردم شده
بیا اولین حس دلواپسی
بیا آخرین قبله گمشده

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1393/3/6 در ساعت : 12:50:26

بخش مورد نظر :کارگاه ترانه


شایا تجلی

روز بعثت پیامبر جهانیان،آغاز تکامل انسان و انسانیت بر همگان مبارک

جاودانه

من آخرين رهگذرم، كه از شبِ تو می ‏گذرم
من از سپيده اومدم، تو رُ به فردا ببرم

نمون تو اين شبِ سياه، نبضِ اشاره رُ بگير
براى پُل زدن به صبح، دستِ ستاره رُ بگير

تمومِ فصل های سرد، رد شدن از شبِ زمين
من اومدم كه پُركنم، دلا رُ از نورِ يقين

قصه‏ ى معراجِ منو، بال و پَر ترانه كن
مغلوبِ سايه‏ ها نشو، روحتُ جاودانه كن

زَمزَمِ جارىِ دُعا، زِمزِمه‏ ى شبانه شد
حماسه‏ ى رسالتم، قصه‏ ى عاشقانه شد

آيه به آيه وحْىْ رُ، بپيچ تو مخملِ نفس
پرنده باش و پربگير، ستيزه ‏كن تو با قفس

رها شو از پيله‏ ى تن، رسيده وقتِ پرزدن
رد شو از اين حجمِ حقير، براى پروانه شدن

قصه‏ ى معراجِ منو، بال و پَر ترانه كن
مغلوبِ سايه‏ ها نشو، روحِتُ جاودانه كن




زيباترين پرنده


توى اون شباى تاريك و سياه، كه قبيله ماهِ روشنى نداشت
هر كسى، دنبال قبله

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1393/2/28 در ساعت : 0:29:51

بخش مورد نظر :کارگاه ترانه


شایا تجلی
غروب عاشقانه ها

نمی دونم دوست دارم یا نه
نمی دونم این عادته یا عشق
نمی دونم چیکار کنم با تو
نمی دونم چیکار کنم با عشق

تو با منی اما نه از دیروز
تو با منی اما نه تا فردا
تو با منی اما نه با این من
تو با منی اما نه از حالا

کنارمی چه قدر ازم دوری
کنارتم چه قدر بهت نزدیک
تو آشنا غریبه ای انگار
ستاره ای اما چقدر تاریک

برای من که عاشقم خوبی
برای من که ساده ام زیبا
برای من که ذره ام خورشید
برای من که قطره ام دریا

نمی دونم که تا کجا؟ تا کی؟
گلایه رُ باید تحمل کرد
توی کدوم ترانه باید مرد
تا یک غزل تو چشم تو گل کرد

قفس قفس برای من بالی
نفس نفس برای من پرواز
ولی نه با سکوت هر فریاد
ولی نه با گلوی هر آواز

طلوع هر دوست دارم با من
غروب عاشقانه ها با تو
یکی میون جاده ها گم شد
نمی دونم که اون منم یا تو؟!!


آکورد آهنگ نمی دونم از فرزاد فرومند

Bbm G# F# Bbm

نمی دونم

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1393/2/14 در ساعت : 12:45:21

بخش مورد نظر :کارگاه ترانه


شایا تجلی

:: چرایی ترانه و موسیقی

چرا ما نیازمند موسیقی و ترانه هستیم؟ و از آنها چه چیزی به دست می آوریم؟
یکی از عمیق ترین ویژگی ترانه به عنوان یک اثر هنری طبیعت مشترک ذاتی آن است
که از اعتماد به یک فرد یا گروه ، اجتماع وسیعی شکل می گیرد.
اجرای کنسرت و اجرا های عمومی یکی از مصداق های بارز آن است
ما انسان ها طبیعتا عادت داریم شادی ها و غم های خود را به اشتراک بگذاریم و در شادی ها و غم های دیگران شریک باشیم
ترانه نا خودآگاه ما را با غم و شادی انسان فرضی ای شریک می کند که شاید با غصه ی او هم قصه باشیم و در شادی او شادمانی کنیم
ترانه در حقیقت پل ارتباط امروز به گذشته و یادآور و بیان خاطرات گذشته برای امروز و ایجاد احساسی از امروز برای آینده است..

منبع فکری و اندیشه ی یک ترانه بسیار مهم است ، پیشینه ی تاریخی فکر و اندیشه ی هر ترانه را باید جستجو کرد
ارزش و ویژه گی یک ترانه منحصر به علائم صدور آن است مثل نحوه ی شکل گیری، عمق اندیشه، دایره واژه گان و کیفیت و کمیت مخاطب آن
همچنین فهم و کشف نحوی ارتباط و برقراری تعامل با مخاطب در ترا

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1392/3/23 در ساعت : 18:14:13

بخش مورد نظر :کارگاه ترانه


ترانه یا نظم؟

فرق اساسی میان زبان ِشعر و زبان ِنظم در این است که شعر بر درونه‌ی زبان استوار است و جوهرش، گریز از زبان هنجار(خودکار) است در حالی که نظم وابسته به صورت زبان است.
شکل نوشتاری زبان هنجار را می‌توان نثر در نظر گرفت؛ این نثر از طریق هنجارگریزی(قاعده‌کاهی) به شعر مبدل می‌شود و با قاعده‌افزایی به نظم تبدیل می‌گردد. از آن‌چه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که شعر چیزی جز خودش نیست در حالی‌که اگر توازن‌های یک نظم را بگیریم به نثر مبدل می‌شود.

به اعتقاد لیچ، هنجارگریزی یا قاعده‌کاهی انحراف از قواعد حاکم بر زبان هنجار به شمار می‌رود. شاعر با کاهش قواعدی که که در زبان هنجار به کار می‌رود شعرش را پدید می‌آورد. از جمله‌ی این قاعده‌کاهی‌ها می‌توان به قاعده‌کاهی ِآوایی، نحوی، زمانی، گویشی، سبکی، نوشتاری، واژگانی و معنایی اشاره کرد که هر یک به نوعی انحراف از زبان معیار محسوب می‌شود. در سویی دیگر نظم از قاعده‌افزایی بر زبان خودکار پدید می‌آید. قاعده‌افزایی همان‌طور که گفته ‌شد بر برونه‌ی زبان عمل می‌کند و در معنی دخالتی ندارد. به همین جهت نتیجه‌ی حاصل از قاعده‌افزایی چیزی

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1392/2/31 در ساعت : 16:40:25

بخش مورد نظر :کارگاه ترانه


نشست خرداد ماه «عصر شعر و ترانه» روز پنجشنبه 2 خرداد ساعت 15:00 در فرهنگسرای ارسباران با اجرای عبدالجبار کاکایی و با حضور شاعران و ترانه سرایان و اهالی موسیقی و اجرای زنده خوانندگان برگزار خواهد شد. ورود و شعرخوانی برای علاقه مندان آزاد می باشد.

زمان: پنجشنبه . 2 خرداد . ساعت 15:00

آدرس: تهران - خیابان شریعتی - بالاتر از پل سیدخندان - خیابان جلفا - فرهنگسرای ارسباران - تالار هنر

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1392/2/27 در ساعت : 16:9:32

بخش مورد نظر :کارگاه ترانه


بي هیچ اسمی مي شه عاشق شد

بي هيچ ردي از خدا رو خاك

من سال ها عاشق شدم بي او

يك حس بي تفسير وحشتناك


من عاشق رفتار هاي تو

اين ترس بي اندازه از دينم

تو عاشق چيزي كه پنهونه

من عاشق چيزي كه مي بينم


بي هیچ اسمی مي شه عاشق شد

جادوي اين دلدادگي كم نيست

تا سيب هاي كال بي تابند

حواي من تقصير آدم نيست


دور از تو افتادم ولي هر شب

حس مي كنم بسيار نزديكي

خاموش شد فانوس من اي كاش

عادت نمي كردم به تاريكي


بي اسم حتي مي شه عاشق شد

بي هيچ نامي از تو يا از من

بيدار كن اين ترس پنهونُ

اين عادت هر روزه رو بشكن



عبدالجبار کاکایی

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1392/2/7 در ساعت : 11:8:32

بخش مورد نظر :کارگاه ترانه


«بحران کثرت جلسات شعر و ترانه پایتخت»


با نهادینه شدن هر چه بیشتر موضوع ترانه در قالب شعر محاوره و کثرت خواننده های پاپ و به تبع آن کثرت ترانه و ترانه سرایی در ایران و همچنین به وجود آمدن شبکه های اجتماعی در سطح فضای مجازی و اشتراک گذاری مطالب ادبی و ترانه توسط هر فردی که اندک ذوقی دارد و دستی به قلم می برد و خوب یا بد شنیده می شود، جلسات نقد و بررسی و اثرخوانی شعر و ترانه در سطح کشور به خصوص در حوزه پایتخت دچار کثرت خاصی شده که این جلسات نقد و بررسی بسته به حضور افراد پیشکسوت و مطرح و همچنین متولیان صاحب نام در قالب یک نشست بزرگ در تالارهای بزرگ فرهنگسراها و فرهنگستان ها و ... هستند و یا یک محفل کوچک به بهانه نقد و بررسی آثار اما طبیعتاً در سطوح علمی و اعتباری پایین تر در آمفی تئاتر یک دانشگاه، یک کافی شاپ، پارک و یا هر مکان عمومی دیگری!

کثرت این جلسات ادبی در سطح کشور نوید دهنده یک حرکت فرهنگی بزرگ به منظور تبین هرچه بیشتر ادبیات در قالب شعر و ترانه بین جوانان و شناخت آنان نسبت به مسائل فنی شعر و ترانه و آشنایی با چهره های شاخص و آثار ماندگار است اما نکته ای که

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1392/1/26 در ساعت : 15:34:7

بخش مورد نظر :کارگاه ترانه


«کارگاه ترانه»

رویکرد امروز جامعه و شاعران به شعر محاوره که اکثرا آن را با نام «ترانه» می شناسیم بسیار چشمگیر بوده و به خصوص در چند دهه اخیر که سطح بازار موسیقی پاپ ایران بسیار ارتقا یافته، توجه به آثار در حوزه ترانه نیز افزایش یافته است. اما در این میان کارگاه های معتبر ترانه که در آن کارشناسان به بررسی ترانه ها می پردازند اکثرا در سطح پایتخت مشغول به فعالیت هستند و علاقه مندانی که در شهرستان ها حضور دارند، شرایط حضور در این کارگاه ها برایشان بسیار دشوار است. لذا ما در اینجا تلاش می کنیم تا با ایجاد فضایی شبیه به کارگاه ترانه به حل این مشکل کمکی نماییم. به همین جهت از علاقه مندانی که به کارگاه های ترانه در سطح پایتخت دسترسی ندارند به منظور بررسی آثارشان در قالب ترانه توسط کارشناسان و اعلام نظر کارشناسی پیرامون اثر در همین ستون، فایل اثر را به رایانامه زیر ارسال نمایند.

Ah.kakaei@Gmail.com

1. ترانه های ارسال شده به صورت یک بار در هفته مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته و نظرات کارشناسی در ستون ترانه درج می گردد.
2. بدیهی است که فقط آثار در قالب ترانه مورد قب

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1391/12/23 در ساعت : 13:50:59

بخش مورد نظر :کارگاه ترانه


در ادبیات امروز رویکرد شاعران به حوزه شعر محاوره که اصطلاحا «ترانه» نیز نامیده می شود بسیار چشمگیر بوده و بخش عظیمی از بدنه ی ادبیات محاوره امروز را ترانه سرایان تشکیل می دهند. ترانه در حال حاضر به علت بیشتر شنیده شدن به واسطه اجرا به وسیله خوانندگان و همچنین پخش در فضای مجازی و قرائت در نشست های تخصصی و غیر تخصصی ترانه، ذهن طیف گسترده ای علاقه مندان به شعر و ادبیات را به خود مشغول کرده. اما همانطور که این جریان فکری و ادبی در بدنه ادبیات معاصر نکات مثبتی دارد، نکات منفی نیز به همراه خود دارد. اين ستون تلاش بر این دارد که با راه اندازی بخشی در این پایگاه به بررسی مسائل ترانه ی امروز بپردازد و در این راه تلاش بر این می شود که از پیشکسوتان و صاحب نظران این حوزه در راستای بهبودی و ساماندهی این حوزه در قالب نقد مسائل مربوط به ترانه و ادبیات محاوره و نقد آثار ترانه سرایان دیگر استفاده و همچنین متناسب با زمان به معرفی یک چهره ترانه سرا به همراه آثارش در این بخش پرداخته شود.

در اين بخش تلاش مي كنيم با ایجاد یک جریان فکری سالم در حوزه ترانه، به بهبود وضعیت ترانه در كشور كمك كنيم. بدی

....

ادامه مطلب

0




کلیه حقوق این سایت محفوظ است ، طراح و برنامه نویس : علیرضارضایی