ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  
آخرین اخبار

۞ :: دبیران ادوار گذشته شعر «فجر» گردهم می‌آیند

۞ :: «هفت شهر عشق» مجموعه شعر زنان پارسی‌گو

۞ :: راه حل رفع کتاب‌نخوانی، برداشتن حمایت‌های دولتی از کتاب است

۞ :: دکتر علیرضا قزوه: امسال با حضور محمدکاظم کاظمی جشنواره شعر فجر موفق خواهد بود.

۞ :: اختصاصی : چاپ دوم مجموعه شعر «طعم خوش بوسه‌های باران»، سروده ناصر عرفانیان

۞ :: اختصاصی :  اشک های شاعران بر خرابه های پلاسکو

۞ :: «عصر شعر فتح‌نامه حلب» برگزار شد

۞ :: سومین جشنواره شعر دانشجویی انقلاب اسلامی فراخوان داد

۞ :: به انگیزه دومین سالگشت درگذشت استاد مشفق کاشانی

۞ :: برنده جایزه «تی‌.اس الیوت» معرفی شد

۞ :: محفل شعر «فتح نامه حلب» برگزار می‌شود

۞ :: سی‌ودومین «شب شاعر» برگزار شد

۞ :: سوگواره «شعر کبود» فراخوان داد

۞ :: شعرخوانی ۶۰ شاعر و تجلیل از پیشکسوتان شعر انقلاب

۞ :: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه کنگره ملی شعر کتاب تمدید شد

۞ :: اختصاصی : جشنواره شعر و سرود کیش برگزار می شود.

۞ :: نشست خبری سومین دوره از #شب_های_شعر_انقلاب اسلامی، فردا دوشنبه

۞ :: یازدهمین جشنواره شعر فجر فراخوان داد

۞ :: سی و دومین «شب شاعر» از حمید شکارسری تجلیل می‌کند

۞ :: رحماندوست در دانشگاه ذاکر حسین دهلی‌نو




تاریخ ارسال :1395/10/26 در ساعت : 23:16:3

بخش مورد نظر :سخن هفته



از وارثان آب و خرد و روشنی
رضا اسماعیلی

من آفتاب بر لب بامم به من مگیر
شاید غروب کردم و سر بر نداشتم...

دو سال از خاموشی استاد مشفق کاشانی که بی هیچ اغراقی یکی از ستارگان پر فروغ آسمان شعر و ادب ایران بود گذشت. شاعری که در عرصه فرهنگ، طلایه دار زندگی و زایندگی بود و هماره با لهجه دلنشین شعر ما را به عید و امید فرا می خواند. از همین رو امروز بر ماست تا با بازخوانی آثار و واگویه فضایل و کرامات انسانی و اخلاقی او، چراغ نام و یادش را در سینه زمانه روشن نگاه داریم. با تاکید بر این نکته که یادکرد و ذکر خیر قله های سر به فلک کشیده ای چون او، بیش و پیش از آن که بر بزرگی آن اسوه های ادب و اخلاق و انسانیت بیافزاید، بر ادب پروری و حق شناسی ما که سالیانی با آن بزرگان هم قدم و همنفس بوده ایم، مُهر تایید می زند . این یادکرد ها، تکریم ها، و تجلیل ها نشانه آن است که ما به هویت فرهنگی خویش واقفیم و قدر و قیمت این گوهرهای بی بدیل را می دان

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/10/21 در ساعت : 15:31:23

بخش مورد نظر :سخن هفته



شاعران و نویسندگان کشورمان همچون سایر آحاد جامعه در پی در گذشت یار دیرین امام، انقلاب و رهبری در پیام ها و یادداشت هایی درگذشت ایشان را تسلیت گفتند:

¤ روایتگر صادق تاریخ
سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی درباره رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی می نویسد:
«از روزهای سخت مبارزه با رژیم ستمشاهی تا روزهای دشوار انقلاب و تثبیت نظام، از روزگار دفاع مقدس تا سال‌های سازندگی و ایام پس از آن، همواره دغدغه آن فقید حرکت در مسیر حفظ و نگهبانی از دستاوردهای انقلاب بود و در تمامی این ایام وفاداری به امام و رهبری در منش و روش او موج می‌زد. چنان‌که به تعبیر خود همچون پروانه‌ای بر گِرد شمع امام و رهبری می‌چرخید و عشق دیرین و ٥٠ ساله خود را به شیواترین نحو بیان می‌کرد. آیت‌الله روایتگر صادق تاریخ بود و عزم و اراده خویش را بر بیان صریح و بیطرفانه وقایع انقلاب و انتقال بی‌واسطه آن به نسل‌های بعدی گمارده بود.
اعتقاد راسخ او به مردم‌سالار

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/9/29 در ساعت : 13:43:3

بخش مورد نظر :سخن هفته



سنت ادبی، ادب سنتی
غلامرضا طریقی

دیری نمی گذرد از سال هایی که سنت های ادبی هنوز برقرار بودند. در هر شهر کوچکی انجمن جدی شعری بود و در هر انجمن، موسپید های جدی تری. دو سه سالی باید می رفتی و گوشه ای می نشستی تا یکی از آن موسپید کرده ها متوجه ات شود و بپرسد شعر می گویی؟ و تو با شرمی سرشار بگویی بله! همه ی آن پیرها الزاما شاعران بزرگی نبودند اما پیر بودند و بزرگ تر، و این در سال های دهه ی هفتاد هنوز اهمیت داشت.
بعد از سه چهار سال شاید یکی می گفت شعرت را بخوان. پیش از این مرحله اما تو اگر کشته مرده ی شعر نبودی، عطایش را به لقایش می بخشیدی و می رفتی به جای دیگری که راحت تر دیده شوی. دل می دادی به کار دیگری. اما اگر شعر در گوشت و استخوانت گزگز می کرد تحمل می کردی و می ماندی تا به مسکن مطلوبت برسی.
اگر می ماندی در طول آن سه سال می دیدی آنچه را باید ببینی. می آموختی آنچه را باید بیاموزی. می دیدی که بسیاری پیش از تو به سودای شکافتن سقف آسمان

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/9/17 در ساعت : 18:26:36

بخش مورد نظر :سخن هفته



اصول شعر و شاعری در شعر امروز
● طاهره صفارزاده

۱) شاعری پدیده ای ناگهانی نیست ؛ استعداد که ظاهر شد کوشش علمی و مطالعاتی ، تمرین در نوشتن و ثبت احساس و اندیشه ، ظهور الهامات را به تدریج فراهم می آورد.
۲) مطالعه و به حافظه سپردن اشعار آموزنده از قدیم و جدید با مضامین خداپرستی ، حق یاری ، انساندوستی ، خردستایی و عدالتخواهی ذهن را پشتوانه ای غنی می بخشد و بر ذوق و اراده ادبی شاعر جوان می افزاید
۳) جدا نگاه داشتن حرفه برای معیشت از حرفه ای عمل کردن در تخصص شعر و شاعری ، پدیداری هنر خالص و خلوص شاعر را سبب می شود.
۴) توقف هرچه کوتاهتر در مرحله بلوغ جسمانی و غلبه احساسات ـ که امری طبیعی است ـ مسیر را برای ورود اندیشه به دیار شعر هموار می کند.
۵) شعر، هنری غیروابسته است . تنها به یک قلم و چند صفحه کاغذ نیاز دارد، برخلاف هنرهایی همچون سینما که هنرمند کارگردان را به عوامل فراهم آورنده اثر از قبیل امکانات ، هزینه ، تحمل شرایط
همکارا

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/9/1 در ساعت : 11:42:9

بخش مورد نظر :سخن هفته



علل آشفتگی وضع شعر معاصر (1)
طاهره صفارزاده

آنچه در پی می آید نوشتاری است از زنده یاد طاهره صفارزاده که پیش از این به صورت مکتوب منتشر نشده و برای نخستین بار در «سایت شاعران فارسی زبان» در دو بخش به چاپ می رسد.
*****
در گفت وگو ها اغلب از من درباره علل آشفتگی وضع شعر معاصر و دلایل بی رغبتی خوانندگان می پرسند. در پاسخ عموماً به سه علت اصلی بسنده کرده ام که عبارتند از:
۱) بحران هویّت در میان نسل کنونی، ناشی از گسست فرهنگی است و شاعر هم طبعاً از این بحران برکنار نمانده است .
۲) روی بردن به "پُست مدرن " بدون گذار آگاهانه از مرحله مدرن ، پدیدآورنده بحرانی دیگر در هنر شعر امروز شده است .
۳) کمبود و یا نبود نقد روشنگر بر اساس اصول شعر امروز.
پس وظیفه دانستم که با یادآوری معیارها در شعر و شاعری ، یادداشتی برای شاعران ِ در آغاز راه به مقصد شاعری و نیز آنها که در نیمه راه هستند فراهم آورم و در اختیار رسانه ها قرار دهم . با این ا

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/8/9 در ساعت : 9:29:25

بخش مورد نظر :سخن هفته



شعر انقلاب و جامعه انقلابی
كامران شرفشاهی

انقلاب اسلامی ایران همان گونه كه بر بسیاری از امور جامعه و حتی جهان تأثیر شگرف و غیرقابل انكاری بر جا نهاد، بر هنر و ادبیات نیز اثر گذاشته و دگرگونیها وتحولات چشمگیری را موجب شد.
شعر پس از پیروزی انقلاب، در واقع امتداد شعر شكوهمند پارسی است. شعری با پیشینه ای سترگ و سرشار از فراز و نشیب های فراوان، كه همواره با وجود تمامی موانع و مشكلات، راه خود را به سمت آینده باز كرده و هیچ گاه از تكاپو و حركت باز نایستاده است.
انقلاب از جهات متعددی بر ادبیات تأثیر گذاشت كه این تأثیر را می توان شامل محتوا و فرم دانست.
از حیث محتوا، انقلاب با شكستن فضای اختناق، شرایط مساعدی را پدید آورد تا شاعران بی هراس از زندان و شكنجه و تبعید، از دردها بگویند و چنان سطح آگاهی های عموم را ارتقا بخشید كه بازار شعرهای بی مایه ای را كه پیامی جز حدیث نفس نداشته اند و گاه تا حمله به بنیان های اخلاقی اجتماع پیش رفته و باورها

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/7/29 در ساعت : 6:46:57

بخش مورد نظر :سخن هفته



خوانشی تازه از یک شعر «حمیدرضا شکارسری»
رضا اسماعیلی

تو خاک می خوری بر دیوار
پیراهنت خاک می خورد در گنجه
خاک مرا می خورد در این اتاق.
(معمای پیراهن تو، حمیدرضا شکارسری، نشر الف، ۱۳۹۴، ص ۲۶ )

«پل والری» شاعر و نظریه ‌پرداز معروف فرانسوی، «نثر» را به راه رفتن و شعر را به «رقصیدن» تشبیه کرده است. چون هدف از راه رفتن رسیدن به مقصدی ست، حال آن که هدف از رقصیدن، درک لذت و زیبایی ست. بسیاری مقصود والری را از چنین مقایسه‌ای، «معناگریزی» در شعر تفسیر کرده‌اند، حال آن که مقصود او از بیان این مطلب به راستی چنین چیزی نبوده است.
چنین تعریفی در حوزه «شعر محض» مصداق پیدا می کند و برداشت درست تر آن است که بگوییم فرق نثر با شعر در این است که در نثر، معنا - پیش از نگارش - در ذهن نویسنده وجود دارد و او به وسیله کلمات معنا را به خواننده ابلاغ می‌کند، ولی در شعر - پیش از سرودن - معنا وجود ندارد. شاعر با فراخوان خیال، کلمات را به همنشینی

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/7/19 در ساعت : 13:13:22

بخش مورد نظر :سخن هفته



«حماسه حسینی»
رضا اسماعیلی

با تامل و بازخوانی شعارها و رجزهای اصیل عاشورایی از قبیل : «هَيْهَاتَ‏ مِنَّا الذِّلَّه»، «فَإِنِّي لا أَرَى الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَ الْحَيَاةَ مَعَ الظَّالِمِينَ إِلَّا بَرَماً»، «موت فی عز خیرٌ من حیاة فی ذلّ»، «إنّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فی أمّةِ جَدّی»، و ...که از حضرت اباعبدالله (ع) برای ما به یادگار مانده است، بی هیچ تردیدی می توان نتیجه گرفت که قیام عاشورا پیش و بیش از آن که یک مصیبت و عزا باشد، قیام با شکوهی ست که از بطن آن حماسه ای بی بدیل و جاودان متولد شده است. از همین روست که حضرت زینب (س) در توصیف این واقعه با کمال سربلندی و افتخار می گوید : «والله ما رایت الا جمیلا». و این یعنی انکار شکست، و به تماشا گذاشتن تصویر پیروزی از واقعه کربلا . چرا که اگر قیام عاشورا در ذهن و زبان حضرت زینب تنها یک شکست و مصیبت بود، به زبان آوردن چنین جمله ای محلی از اعراب نداشت. چنان که استاد شهید آیت الله مط

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/7/15 در ساعت : 6:46:40

بخش مورد نظر :سخن هفته



با شاعران و ذاکران اهل بیت
مقام معظم رهبری

ما در مشهد یک منبریِ معروفی داشتیم- خدا او را رحمت کند- مال پنجاه سال قبل است؛ مرحوم رکن الواعظین. او منبر می‌رفت و مردم پای منبر روضه‌خوانی او مثل ابر بهار گریه می‌کردند؛ در حالی که خودش هم بارها می‌گفت من اسم نیزه و خنجر نمی‌آورم. واقعاً هم نمی‌آورد؛ بنده دهها منبر از او دیده بودم. حادثه را آن‌چنان هنرمندانه تصویر می‌کرد که مجلس را منقلب می‌ساخت؛ بدون اینکه بگوید «کشتند»، بدون اینکه بگوید «تیر زدند»، بدون اینکه بگوید «شمشیر چنین زدند» یا «خنجر چنین زدند»؛ این‌ها را نمی‌گفت. می‌توان با شیوه‌‌های هنرمندانه، روضه‌خوانیِ خوب کرد و گریاند.

یک قسم منبر هم مربوط به مدایح و مراثی اهل بیت (علیهم‌السّلام) است. البته ما در باب مرثیه‌‌خوانی حرف های زیادی داریم. بارها هم ما توی همین جلسه به شما مداح‌های‌ عزیز عرض کردیم، جاهای دیگر هم گفتیم که در مرثیه‌‌خوانی بایستی به صدق واقعه پایبند بود. درست است که

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/7/5 در ساعت : 9:34:12

بخش مورد نظر :سخن هفته



خوانش غزلی از خدابخش صفادل:
آلبوم، فیلمنامه ای شاعرانه
رضا اسماعیلی

رفته بوديم شبي سمت حرم يادت هست
خواستم مثل كبوتر بپرم يادت هست
توي اين عكس به جا مانده عصا دستم نيست
پيش از آن حادثه پاي دگرم يادت هست
رنگ و رو رفته ترين تاقچه ي خانه ي ما
مهر و تسبيح و كتاب پدرم يادت هست
خانه ي كوچك مان كاه گلي بود، جنون
در همان خانه شبي زد به سرم يادت هست
قصد كردم كه بگيرم نفس دشمن را
و جگر گاه ستم را بدرم يادت هست
خواهر كوچك من تند قدم بر مي داشت
گريه مي كرد كه او را ببرم يادت هست
گريه مي كرد در آن لحظه، عروسك مي خواست
قول دادم كه برايش بخرم، يادت هست
راستي شاعر همسنگر مان اسمش بود ... ؟
اسم او رفته چه حيف از نظرم ! يادت هست
شعر هايش همه از جنس كبوتر، باران
دير گاهي است از او بي خبرم يادت هست
آن شب شوم، شب مرده، شب درد انگيز
آن شب شوم كه خون شد جگرم يادت هست
توي اروند، در

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/6/29 در ساعت : 12:26:29

بخش مورد نظر :سخن هفته



کمی تا قسمتی شعر و ادب
علیرضا حیدری

و حالا سال‌شمار ایرانی در نیمه اول سال دو مناسبت دارد که هر دو مرتبط با ادبیات است. بیست و پنجم اردیبهشت که تا به حال روز بزرگداشت فردوسی بود و از این پس ، هم روز فردوسی است و هم روز بزرگداشت زبان فارسی و بیست و هفتم شهریور که سال هاست هم روز بزرگداشت شهریار است و هم روز شعر و ادب فارسی. ماجرای روز شعر و ادب در روز بزرگداشت شهریار سال ها محل بحث بود و در مورد این نامگذاری اختلاف نظرهایی وجود داشت و برخی از اهل ادب و مجامع ادبی از این که مشورتی با جامعه ادبی نشده بود گلایه و انتقاد داشتند که البته به جایی نرسید و این روز تثبیت شد. اما از امسال اتفاق دیگری رخ داد و آن افزودن روز زبان فارسی به روز بزرگداشت فردوسی است. بی گمان بحث های انحرافی در این ماجرا خیلی شایسته نیست و باید برای این دو روز برنامه ها یی متناسب و رویکردی مشخص تعریف شود تا هرکدام به تنهایی در بزرگداشت ادبیات سهمی داشته باشند. به طور مشخص این

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/6/19 در ساعت : 16:4:45

بخش مورد نظر :سخن هفته



خوانش غزلی از «مطهره عباسیان»
رضا اسماعیلی

هوا صاف است... مشغولند دهباشان به دهباشي
و چوپانان به چوپاني، كشاورزان به سمپاشي
كسي انگار يادش نيست، اينجا جاي تو خالي ست
و قصر انتظارت هست در حال فروپاشي
كسي ديگر نمي ترسد كه هر شب بادهاي مست
رها هستند بين كوچه ها سرگرم عياشي
ولي نه... آن طرف تر، پشت پرچين هاي پاييزي
نسيم آماده است آيد به پابوس تو فراشي
خبر مي آورد "باباخبر" از روزهايي كه
نمي ترسند گنجشكان دگر از حوض نقاشي
به زودي مي رسي با بقچه اي از ياس در دستت
به ياد مادرت در كوچه هامان ياس مي پاشي
به زودي مي رسي... تا پيش از آن هر شب دعاگويم
سلامت باشي اي خورشيد دل ها هركجا باشي

کار شاعر نه تقلید از طبیعت، بلکه خلق و آفرینش دنیایی جدید به مدد مهندسی کلمات است . دنیایی مبتنی بر «نگاه نو» و درک شاعرانه از هستی .
غزل «انتظار» مطهره عباسیان نمونه ای موفق و خوش ساخت از غزل نیمایی ست.

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/6/16 در ساعت : 0:29:30

بخش مورد نظر :سخن هفته



با شاعران اولوالعزم !
سعیدبیابانکی

ظاهرا چاپ کردن کتاب آن هم کتاب شعر و داستان و این اواخر قالب مجعولی به نام «دلنوشته» یک جورهایی مد شده و ظاهرا قرار هم نیست به زودی این اتفاق مبارک از مُد بیفتد. انگار هر کسی بر و رویی دارد و برو بیایی لزوما باید شاعر هم باشد . ما که هر چه پیکره و تندیس و نگاره از شاعران بزرگ این مملکت دیده ایم هیچ کدام برو رو که نداشته اند هیچ، برو بیای چندانی هم از این جماعت جایی ثبت نشده است. من نمی فهمم اگر ملت «اولوالعزم» نباشند به جایی بر می خورد ؟ این مدت هر جا به مهمانی رفته ام چند کتاب با امضای شاعر هدیه گرفته ام . کتاب هایی که فقط نفرین درختان زبان بسته را پشت سر دارد و هیچ. به هر حال این ذات آدمی است که حتما می خواهد خود را فرهیخته جلوه دهد و اهل فضل و صاحب امضا و احتمالا دارای سبک. بگذریم...

روزگاری اگر برای خرید یک کتاب خوب یا باید به نام شاعر یا ناشر اعتماد می کردیم یا نهایتا نظر یک منتقد برایمان مهم بود

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/6/2 در ساعت : 11:6:58

بخش مورد نظر :سخن هفته



نقش زنان در ادبیات فارسی
علیرضا قزوه

در تاریخ ادبیات گذشته سهم زنان در ادبیات اندک بوده است، هرچه دورتر می رویم این سهم کمتر شده و شاهد تک ستاره هایی در ادبیات هستیم. در دوران ناصرخسرو و فردوسی تک ستاره هایی در شعر زنان داریم. در آن دوره ما رابعه بلخی را داریم که شخصیت بزرگی دارد.در تذکره الاولیای عطار از وی به عنوان یکی از عارفان نام برده شده. در دوره های بعدی نیز زنان بیشتر پرده نشین بوده اند. در دوره سبک هندی زنان نقش پر رنگ تری دارند. در جلسات ادبی بیدل دهلوی تعدادی از زنان حضور دارند و از شاعران و شاگردان بیدل آن دوره هستند. در دوران «بابریان»، دختر بابر«گل بدن بانو» و برادرش همایون هر دو شاعر هستند و کتاب دارند. دختر شاه جهان یکی از این بزرگان است، و زیب النسا از زنان شاعری است که برای واقعه کربلا و حضرت زهرا شعر دارند. این بانو به قدری دانشمند و بلند مرتبه بود که مردی همسنگ او پیدا نمی شد تا همسرش باشد. در آن دوره در هند که از مراکز زبا

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/5/24 در ساعت : 6:53:21

بخش مورد نظر :سخن هفته



نگارش ارزش های ایرانی_اسلامی
در شعر کودک و نوجوان
(نغمه مستشارنظامی)

‎ذهن کودک لوح سپیدی است که هر آنچه بر آن بنگاریم بر آن ماندگار می شود،چه بسا داستان ها و خاطرات دوران کودکی حتی دوران کهولت و فراموشی نیز در خاطر انسان باقی می ماند. از این رو دقت در تدوین کتب کودک و نوجوان امری ضروری به نظر می رسد،خوشبختانه در سال های پس از انقلاب کتاب های ارزشمندی در جهت نهادینه ساختن مفاهیم ارزشی و دینی، بر اساس داستان های قرآنی و زندگی اهل بیت (ع) و سیره ایشان برای کودکان و نوجوانان تدوین شده است ،هر چند در این زمینه نیز می توان با تصویر سازی زیبا تر و نظم و نثر شیوا کودکان را مشتاق تر به خوانش این کتاب ها کرد،اما در زمینه کتاب های کودک با مفاهیم دفاع مقدس و زنده نگه داشتن ارزش های رزمندگان،آزادگان،جانبازان،شهدا و خانواده های محترم آنها نیازمند تلاش بیشتر و همکاری سازنده نویسندگان،تصویرسازان و ناشرین کتب کودک و نوجوان هستیم، چه بسا کوتاهی در انتقال ا

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/5/15 در ساعت : 12:33:6

بخش مورد نظر :سخن هفته



تأملی در چند شعر رضوی
محمد کاظم کاظمی

آنگاه که دفتری از شعرهای رضوی را به نیت انتخاب چند شعر و احیاناً نگارش یادداشتی در مورد آنها بر سر دست می‌گیری‌، درمی‌یابی که یکنواختی فضا، عناصر خیال‌، مضامین و نمادهای شعرها تا چه مایه آنها را یکسان و کم‌تمایز ساخته است‌.

کمیّت سرایش شعر مذهبی در این روزگار به‌راستی شگفتی‌آور است‌، ولی آنچه در این میان کمابیش غایب است‌، بهره‌مندی این شعرها از معارف دین ماست‌. در مورد حضرت امام رضا(ع‌) آن‌قدر که «آهو» و «کبوتر» و «گنبد» و «ضریح‌» حضوری برجسته دارند، از رفتار و گفتار آن حضرت چندان نشانی نمی‌توان یافت‌. چنین است که شعرها یکسان و یکنواخت می‌شود و شاعران برای پرهیز از این یکنواختی غالباً می‌کوشند که همین عناصر و نمادها را در ترکیبی تازه و با مضامینی متفاوت پیش چشم ما بیاورند، ولی بالاخره باز هم ته‌مایه‌ی شعرها یکی است‌.

به راستی برای در امان ماندن از این یکنواختی و یکسانی شعرها چه

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/4/27 در ساعت : 0:46:12

بخش مورد نظر :سخن هفته



روزگاری شعر ... !
علیرضا قزوه

روزگاری شعر، گل سرسبد هنرها بود و همه‌ی هنرمندان در برابر شاعران تعظیم می‌کردند. بزرگ‌ترین نام‌های هنرمندان ما نه از سینماگران و نه از جماعت اهل موسیقی و نمایش بوده است؛ همواره بزرگان عرفان و شعر ما فردوسی‌ها و مولاناها و حافظ‌ها و سعدی‌ها بوده‌اند. مج‌ها و باربدها و عباسی‌ها و یاقوت‌ها با همه‌ی عظمت‌شان هرگز به اندازه‌ی حافظ و سعدی به دل‌ها و خانه‌های مردم ایران و دیگر کشورهای فارسی‌زبان راه‌نیافتند. پس امروز مسئولان ما و هنرمندان ما و شاعران ما را چه پیش آمده است و این قافله به کدام سمت و سوی می‌رود؟

هنوز هم شعر انقلاب اسلامی مظلوم‌ترین و سالم‌ترین و پاک‌ترین و پربهاترین و کم‌خرج‌ترین هنری است که بیشترین تأثیر را در موسیقی و سینما و نمایش و داستان و رمان و تجسمی و دیگر هنرها از خود بر جای گذاشته است. ضمن آن که از این هنر مظلوم و باپشتوانه کمترین حمایت‌ها نیز شده است.

جای بسی خوشوقتی است که دو ش

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/4/25 در ساعت : 13:59:43

بخش مورد نظر :سخن هفته



تدوین مانیفست«شعر انقلاب اسلامی»
رضا اسماعیلی

این روزها در باره جریان «شعر انقلاب اسلامی» بحث‌های زیادی مطرح می شود. برخی می‌پرسند که آیا این حرکت پس از چهار دهه به بلوغ رسیده و مکتب انحصاری و سبک خاص خودش را پیدا کرده است یا نه ؟ از سوی دیگر برخی نیز - به هر علت - بر این باورند که برای صحبت کردن در خصوص «سبک شعر انقلاب اسلامی» هنوز زود است. این اما و اگر ها و بله و خیرها معنایش چیزی جز این نیست که اگر امروز در ارائه تعریفی دقیق و شفاف از شعر انقلاب اسلامی کوتاهی کنیم، به طور قطع در آینده دچار چالش‌های جدی خواهیم شد و این جریان شعری همچنان در مظلومیت و مهجوریت باقی خواهد ماند .

امروز مهم ترین نیاز جریان شعر انقلاب اسلامی، تدوین مانیفست و مرام نامه برای تثبیت و هویت بخشی به آن است. ما نیاز به ارائه تعریفی صحیح و کاربردی از این جریان شعری و همچنین «نقد و آسیب شناسی» آن - بخصوص در حوزه شعر دینی و آیینی - داریم. اگر این نیاز و ضرورت احسا

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/4/12 در ساعت : 10:23:14

بخش مورد نظر :سخن هفته



شعر به تلویزیون آبرو می‌دهد
علیرضا بهرامی

از قدیم گفته‌اند شعر هنر ملی ماست اما این سال‌ها هروقت می‌خواهند بگویند فردی مهمل‌باف و به‌اصطلاح مشنگ است، می‌گویند شعر می‌گوید یا شعر نگو! این اتفاقی است که در سده‌ی اخیر برای خیلی از مفهوم‌های ارزشمند ما رخ داده تا بیش از پیش به نتیجه‌های دایی‌جان‌ناپلئونی برسیم که کار انگلیس‌هاست. اصلا کمی دقت در همین تعبیر هم نشان می‌دهد که خود آن نیز به وضعینی رسیده که حتا جایی که ردپای دسیسه‌ی دشمن مخالف و مقابل منافع ملی ما مشهود است، اگر فردی از آن سخن بگوید، با عبارت دایی‌جان‌ناپلئونی مسخره‌اش می‌کنیم.
البته در تمام قرون تاریخ، وضعیت دوگانه‌ی حاکمان ما با شعر، بر سرنوشت خیر و شر آن بی‌تاثیر نبوده است؛ چه آن زمان که بابت یک بیت از شاعرِ درباری چندین کنیز و چند کیسه زر به او هدا می‌کردند، چه آن زمان که دهانش را می‌دوختند، چشمش را از حدقه درمی‌آوردند و سر به نیستش می‌کردند. پس عجیب نیست اگر ما به‌طور سنتی، ب

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1395/4/3 در ساعت : 16:25:45

بخش مورد نظر :سخن هفته



ادبیات متفاوت عصر جمهوری
علیرضا قزوه

سپری‌شدن سه دهه تجربه‌ی ادبی و شعری و حضور هزاران شاعر و نویسنده و منتقد و مترجم سبب شده است که ادبیاتی متفاوت با دهه‌های قبل در قالب‌های مختلف ادبی به‌خصوص شعر خود را به نمایش بگذارد. این ادبیات به دلیل حضور نسل‌های جوان و نسل‌های باتجربه در کنار هم و وجود انجمن‌ها و سمینارها و برنامه‌ها و مسابقات مختلف ادبی و حمایت‌های خوب در حوزه‌ی نشر، از رشدی چشمگیر نسبت به دوران‌ها و دهه‌های گذشته برخوردار بوده است. در همین روزگار از حیث محتوا شعر فارسی دچار دگرگونی ویژه‌ای شد و حرکتی رو به تعالی و رو به معنویت را طی کرد. در فرم و قالب نیز نوآوری‌هایی صورت گرفت و جدی‌ترین نوآوران و فرمالیست‌ها متعلق به جبهه‌ی انقلاب اسلامی بودند. از این حیث در داخل ایران بعد از سی و اندی سال شاهد ادبیاتی باپشتوانه و باکیفیت هستیم که این ادبیات باید شناسنامه و نامی خاص و ویژه‌ی خود داشته باشد. شاید بتوان با عنایت به رشد کیفی و کمّی این

....

ادامه مطلب

11




کلیه حقوق این سایت محفوظ است ، طراح و برنامه نویس : علیرضارضایی