ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  
آخرین اخبار

۞ :: عاشقانه‌های یک شاعر در «سخت است قلم باشی و دلتنگ نباشی»

۞ :: مراسم تشییع «فیروز زنوزی جلالی» احتمالاً پنجشنبه برگزار می‌شود

۞ :: «فیروز زنوزی جلالی» درگذشت

۞ :: تازه‌ترین سروده هوشمندنژاد به مناسبت مبعث نبی اکرم(ص)

۞ :: رضا اسماعیلی: سعدی بدون بهره گیری از تصویر، جان و جهان مخاطب را تسخیر می کند

۞ :: نکوداشت کیومرث منشی‌زاده برگزار می‌شود

۞ :: میهن بهرامی درگذشت

۞ :: یادی از روانشاد احمد زارعی درنگی بر بی رنگی

۞ :: آلبوم موسیقایی «دوراهی» رونمایی شد

۞ :: اختصاصی : شعر مدرن امروز کره جنوبی4/ ترجمه شعری از «کو اون»

۞ :: استاد اسماعیل حاکمی دار فانی را وداع گفت

۞ :: مستشار نظامی با «همه تو» به نمایشگاه کتاب می‌آید

۞ :: خبرگزاری قرآن: شعر جدید رضا اسماعیلی به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

۞ :: اختصاصی : نشست ادبی طراوت غزل از سعدی تا امروز برگزار می شود.

۞ :: اختصاصی : تمدید مهلت ارسال اثر به کنگره سراسری شعر شهید سید علی اندرزگو تا 15 ام اردیبهشت ماه

۞ :: ​رونمایی از پایگاه تخصصی نقد شعر

۞ :: کیومرث منشی‌زاده درگذشت

۞ :: یادداشت / «چه گفتن» یا «چگونه گفتن»؟شعر امروز به کدام سمت می‌رود؟

۞ :: محمد مهدی عبدالهی با «شکوفه های شبانگاه» در نمایشگاه کتاب

۞ :: اختصاصی : شعر مدرن امروز کره جنوبی3/ ترجمه شعری از «کو اون»




تاریخ ارسال :1393/5/11 در ساعت : 9:21:24

بخش مورد نظر :کارگاه شعر





مقايسه و بررسي تصوير و توصيف در شعر معاصر و كلاسيك فارسي با تاكيد بر تصاوير اشعار نيما



دكتر احمد رضايي عضوگروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه قم



1ـ تصوير و توصيف در شعر
«تصوير در شعر ،‌بياني است كه به صور ذهني حاصل از دريافتهاي حسي شاعر زندگي مي بخشد،‌ به عبارت ديگر ،‌سبب مي شود تا خواننده احساس كند كه چيزي را به گونه اي متمايز مي بيند،‌ لمس مي كند،‌ مي بويد يا
مي شنود.»1 يعني شاعر دريافت خاصي دارد كه سبب مي شود به واسطه چنين دريافتي اشيايي را كه همه روزه
مي بينيم به گونه اي ديگر القا كند،‌ به گونه اي كه گويا اين اشيا را به نوعي ديگر مي بينيم. نكته اي كه تولستوي نيز به اشاره كرده و اذعان مي كند كه ما به واسطه عادت اشياء اطرافمان را نمي بينيم و هنرمند، با ديد ديگر آنها را كشف مي كند.2 سارتر در تعريفي از تصويري مي گويد: «تصوير عبارت از نحوه خاص ظهور يك شئ در شعور انساني است و يا به طريق اولي، تصوير ، طريقه خاصي است كه شعور انساني، ‌به وسيله آن ، يك شي را به خود ارائه مي دهد3.» چنان كه پيداست در اين تعريف نيز درك روشني

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1393/1/30 در ساعت : 23:5:28

بخش مورد نظر :کارگاه شعر


خیال،دژهوش ربا یا سرزمین اوهام «حمید خصلتی»
گفتار دوم
پس تا اینجا میتوان گفت برای ایجاد خیال چند عنصر نیاز است
1-نگاه کردن به عنوان مهمترین عامل ایجاد خیال
در علم روانشناسی دیدن را یک رویداد غیر ارادی ونگاه کردن را یک رویداد ارادی می دانند وبیش از60درصد از یادگیری انسانها از طریق دیدن اتفاق می افتد وآنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است نگاه کردن است.در آموزه های دینی ما هم به این گونه از دیدن یعنی نگاه کردن توجه بسیاری شده است.شاید جالب باشد اینکه نابینایان قدرت خواب دیدن به شکل معمول آن را ندارند زیرا خواب دیدن هم چون خیال یک دوباره سازی یا خلق تصویر در ذهن است وچون مقدمه خلق این تصاویر نگاه کردن است،فرد نابینا قادر به دوباره سازی وخلق اینگونه تصاویری نیست.افراد نابینای مادرزاد فقط قدرت باز آفرینی صدا ها وحس لامسه رادارند.
خیال نقش تو در کارگاه دیده کشیدم
نگاه کردن با دقت،تامل وتفکر همراه است که خود عامل مهمی در ایجاد تخیل محسوب میشود
2-توانایی ذهنی برای ثبت دوباره تصاویر وتجزیه تحلیل آن درجایی که نام آنرا خیال یا مخیله م

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1393/1/20 در ساعت : 1:10:7

بخش مورد نظر :کارگاه شعر



خیال،دژهوش ربا یا سرزمین اوهام،گفتاراول «حمید خصلتی»

در ادامه مباحث کارگاه شعر به مبحث خیال می پردازیم مبحث مرتبط با این گفتار پیشتر ها در گفتار هشتم با عنوان "عاطفه وجایگاه آن در شعر" ارائه شده بود.

شعر دنیایی است که قرن هاست بخش بزرگی از مردم را به خود مشغول داشته است چه در سرودن شعر وچه در خواندن ولذت بردن از شعر .واینکه شعر چیست خود مشغله ی دیگری بوده است که این سوال خود سرچشمه تحقیق ها وپزوهش های دامنه داری در این زمینه شده است. در زمان های مختلف تعاریف متعددی از شعر صورت گرفته است از نخستین تعریف ها که شعر را کلامی موزون ومقفی دانسته تا نظرات دیگری که آن را کلامی مخیل ،موزون ومقفا دانسته اند وتا نگاه های تازه تری چون تعریف دکتر شفیعی کدکنی که جامع ترین تعریف ادبای ایرانی از شعر است.دگتر شفیعی کدکنی می گوید«شعر گره خوردگی عاطفه و تخیل است که در زبان آهنگین شکل گرفته باشد»(ادوارشعرفارسی .کدکنی. ص86).
می‌توان در میان تعاریف متعدد شعر وجوه مشترکی پیدا کرد و آن وجوه مشترک را عناصر شعر دانست. وجوهی که در اغلب تعریف‌ها به آنها اشارتی

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1392/7/20 در ساعت : 11:9:37

بخش مورد نظر :کارگاه شعر


هنر شعر خلاق ( 5 )

وحید ضیائی


جدال قوالب ، جدال برادران ناتنی




هنوز هم هستند اساتیدی از ادبیات که معتقدند یک شاعر خوب باید نزدیک " ده هزار بیت " شعر در حافظه داشته باشد و برای تبحر در این رشته 54 علم از نجوم و ریاضی و منطق و فلسفه و علوم بلاغی و ... را در آستین علمی اش داشته باشد . ( نکته اول : فکر نکنید نقل این مسئله یعنی نقد آن . حتی لویی اشتروس منتقد و پژوهشگر ادبی شهیر معاصر هم به داشتن " گنجینه ی ادبی خواننده " جهت درک بهتر متن معتقد است ، پس شاعر محترم : اینکه " چه را ، از که و چگونه می خوانید " در درجه اول و تسلط شما به دیگر علوم ادبی در درجه همسو با این امر ، جهت امر شاعری واجب است ! )
دلیل سرزدن این درسگفتار در پی در خواست یکی از خوانندگان بود که سوالی بدین شرح نوشته بودند : " آیا شعر بدون وزن امروز ایران قالب ها و محتواهای استانداردی دارد که ما موظف به رعایت آنها هستیم یا من می توانم آنطور که فکر می کنم و دلم می خواهد بنویسم؟ "
در مباحث قبلی بسیار سعی کردم که از دام قالب ها برهم و آنچه پیشنهاد می کنم رویکردی عاقلانه –

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1392/5/23 در ساعت : 13:9:4

بخش مورد نظر :کارگاه شعر


هنر شعر خلاق (4)
وحید ضیایی


از شیوه تا طرز ، از شعر تا عشق



امروز می خواهیم از چهار عمل اصلی شعر ، به محوریت آخر آن بپردازیم تا دایره ای بتوانیم ترسیم کنیم با چهار بخش مساوی . دایره ای که دیگر اجراء شعر از شعاع آن نور می گیرند :

1- از دیدن و نگریستن 2- واژه گزینی و تسلط بر دنیای کلام 3- سعی در کشف روابط بین اتفاق ها و اشیاء و ...

محوریت چهارم مجموعه ای از چند خصیصه است که بر تار و پود این شعر – فرش ایرانی رنگ و جلا می بخشد . در حقیقت شیوه بیان یا طرز نگارش که حاصل چهار ویژگی ست که باید شاعر آنرا داشته باشد تا شعر او موفق از کار دربیاید : پس محور چهارم ، خود دایره ایست در دایره ی شعر . شاعری که تخیلش را در دقت به جزئیترین مسائل ، تیز بین می کند ، در انتخاب واژگان جهت بیان و توصیف دیدار تخیلی اش وسواس به خرج می دهد ، و در همنشینی بین مصادیق واژگانی اشیاء و اتفاق ها و آدمها و ... به کشف و شهود می رسد ، در پرداخت این سه نیازمند پشتوانه ای آگاهانه است ، پشتوانه ای که از دیدگاه و جهانبینی شاعر نسبت به جهان اطرافش سرچشمه می گیرد و

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1392/5/16 در ساعت : 12:13:23

بخش مورد نظر :کارگاه شعر



هنر خلاق شعر (3)

وحید ضیائی

اکتشافات شاعرانه یا ارتباطات میان واژگانی


شوخی معلمانه ای داشتیم در دوره ابتدایی که وقتی معلم روی تخت سیاه مطلبی می نوشت دانش آموزی پشت سرش شلوغ می کرد ، حرف می زد یا ... او ناگهان برگشت و با گچ در دستش فرد خاطی را هدف قرار می داد بقول معروف مچ طرف را می گرفت ، این حرکت متحیرالعقول ، با سوال بچه ها مواجه می شد که : " آقا چطور او را دیدید ؟ " می خندید و می گفت : " معلم ها پشت سرشان هم دوتا چشم دارند اما کسی نمی داند و این مختص ما هاست !!" کاریکاتور مردی کلاه بسر که پشت به ما کرده و از شانه هایش دو چشم زل زده اند به ما ، اثری از کاریکاتوریست اردبیلی جناب علیزاده است که برای من تداعی گر همان حال و احوال بوده است . ناگفته نباشد که این سبک هنری هم در شعر و هم در نقاشی سابقه طولانی دارد " و پیروان این مکتب کوشیده‌اند که جهان بینی خود را از طریق شعر انتقال دهند. درواقع شعر را، رکن اساس زندگی می‌دانند زیرا عقیده دارند که شعر باید و می‌تواند مشکل زندگی را حل کند " ... در درس های پیش گفتیم که بعد از مراحل دیدن یا نگریستن دقیق و

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1392/5/9 در ساعت : 12:13:15

بخش مورد نظر :کارگاه شعر


هنر شعر خلاق (2)
وحید ضیائی



( این درسگفتار ها حاصل سرو کله زدن من با دوستان شاعر و ... در کارگاه ها و کلاس های آموزشی شعرم بوده است . امیدوارم بتواند کمکی کوچک برای دوستان علاقمند باشد )


"واژگانی آز آن خود " یا " بازگشت به خویشتن ِ دانش آموزی "


اگر چه رابطه بین ما و علوم مختلف در جهان مکانیزه شده معاصر بسیار پیچیده و غریب به نظر می آید و تخصص گرایی ما را از " همه فن حریف بودن در حیطه همه ی علوم " عاجز کرده است و دیگر کمتر حکیم و دانشمند به مفهوم قدمایی آن داریم و ترکیب این همه فن حریف بودن شاید تصویری فانتزی از جادوگر های کارتونی کودکی هامان باشد ، اما بسیاری از همین علوم تخصصی شده ی پیچاپیچ بر مبنای فرمول های ساده ی شگفتی بنا نهاده شده اند که از افتادن سیب بر سر نیوتن و کشف جاذبه تا تمرین بخش کردن کلمات در اول دبستان جهت یادگیری عروض و قافیه (!) – به همین سادگی – گام های اولیه را برای آموختن مسائل مشکل امکان پذیر می کند .
یکی از همین ساده بازی های کودکی در حیطه ادبیات همان درس شیرین انشاء بود که از سوم و چهارم ابتدایی من ِ دانش

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1392/4/31 در ساعت : 16:54:36

بخش مورد نظر :کارگاه شعر


کارگاه شعر
• عاطفه وجایگاه آن در شعر: (گفتار هشتم)به قلم حمید خصلتی


عاطفه از اجزای شعراست که چندان نمود بیرونی ولفظی ندارد وبیشتر محتوای شعر را تحت تاثیر قرار می دهد. شعرمانند نثر می تواند متاثر از ویژگی خبری یا عاطفی جمله باشد.گاهی یک خبر غیر از ویژگی خبر رسانی تاثیر دیگری بر مخاطب ندارد.به عنوان مثال:پویا مدادش رابرداشت
در این جمله غیر از برداشتن مداد اتفاق دیگری در جمله نیفتاده است.حال اگر به همین جمله واژه هایی اضافه کنیم میتوانیم منتظر عکس العمل شنونده یا مخاطب نسبت به پویا باشیم.
پویا مدادش رابرداشت وبوسید
واژه ی بوسیدن به خاطر اینکه از احساسات پویا سرچشمه گرفته است جهت جمله را تغییر میدهد وبه همان اندازه مخاطب راتحت تاثیر خود قرار میدهد.همینگونه است اگر بگوییم:
پویامدادش رابرداشت وباناراحتی شکست.پویا مدادش رابرداشت وباعصبانیت خطی روی دیوار کشید و...
جملات بالا وعبارت هایی شبیه به آن علاوه بر خبر رسانی ویژگی های دیگری چون غم،اندوه،درد،شادی ومانند اینها را منتقل می کنند.دکتر پورنامداریان درمورد عاطفه می گوید:
«منظور از عاطفه،حالت اندوه وشا

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1392/1/25 در ساعت : 19:15:32

بخش مورد نظر :کارگاه شعر


جلوه ی هنری ردیف در شعر پارسی(گفتارهفتم-به قلم حمید خصلتی)

ردیف یکی از شاخصه های اصلی موفقیت یا عدم موفقیت یک شعر است وگاه این شاخصه ی اصلی به دلایل مختلف ارزش وکارکرد های تعیین کننده ی آن نادیده گرفته می شود. گاهی ردیف آنچنان خودش را در شعر نشان میدهد که انگار بقیه ی عناصر شعر چندان اهمیتی ندارند و گاه آنچنان به حاشیه رانده می شود که گویی یکی از اجزای تحمیلی شعر است وشاعر چاره ای جز تحمل آن ندارد. اما از انجا که ردیف یکی از ویژگی های اختصاصی شعر فارسی است وتعداد اشعار مردف بسیار بیشتر ازاشعار بدون ردیف است، کارشناسان فن همیشه کوشیده اند ارزشهای هنری و زیبایی شناسانه ی ردیف را به شاعران ومخاطبان شعر گوشزد کنند وگاه شاعرانی چون حافظ ومولوی وخیلی از بزرگان شعر قابلیت های جدیدی به ردیف افزوده اند.
در این گفتار سعی می شود به قابلیت ها وارزشهای هنری وخلاقانه ی ردیف پرداخته شود.
شعر کلاسیک یا موزون به واسطه ی برخورداری از موسیقی در ساحتی از زبان قرار گرفته است که احساسات درونی وعواطف شورانگیز شاعر را به بهترین وجهی منتقل می کند حال اگر شعری از اندیشه ای سرشار ومضامینی بکر ب

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1391/12/4 در ساعت : 16:41:0

بخش مورد نظر :کارگاه شعر


مرز ردیف وقافیه(گفتارششم-به قلم حمید خصلتی):
در نزد صاحب نظران شعر فارسی همیشه اختلافاتی در قافیه یا ردیف بودن بعضی واژه ها رخ داده است واین اختلاف گاهی از تعریفی ناشی می شود که هرکدام برای قافیه یا ردیف ارائه کرده یا به تعاریف گاه ناقص بعضی از پیشینیان استناد کرده اند.در مبحث قبل به بعضی از تعاریف ردیف پرداختیم.در این مجال قصد نداریم به درستی یا نادرستی تعاریف نقل شده از ردیف بپردازیم ولی با توجه به درست ترین تعریف های آمده از ردیف مبحث امروز را پیش خواهیم برد.یکی از کامل ترین تعاریفی که در مبحث پیش ذکر شده بود تعریفی است از دکتر احمد محسنی که می گوید ردیف عبارت است از
«واژه یا واژه هایی است همگون که پیوسته یا گسسته در یک یا چند معنی پس از قافیه ودر پایان مصراع می آید» با این تعریف می توان نکات زیر را برداشت کرد:
-یکی از ویژگی های ردیف استقلال آن از قافیه است که این واژه گاه به طور کامل ومجزا قابل تشخیص است مثل ردیف های فعلی،اسمی ،قیدی وغیره
مثال:ما درس سحر در ره میخانه نهادیم محصول دعا در ره جا

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1391/10/28 در ساعت : 9:36:17

بخش مورد نظر :کارگاه شعر




ردیف وارزش آن در شعر فارسی:     به قلم حمید خصلتی
ردیف از اجزای شعر فارسی ویکی از شاخصه های موفقیت ودلنشینی یک شعر محسوب میشود درباره ردیف تعاریف زیادی امده است. در لغت نامه دهخدا در مورد ردیف می نویسد:ردیف کلمه ای باشد یا بیشتر که بعد از قافیه مکرر گردد.ملاحسین کاشفی می گوید:ردیف در صنعت شعر آن است که حرفی از حروف ضمیر ویا یک کلمه یا بیش از آن بعد از اتمام قافیه آورده شود واین ردیف از آن گویند که بعد از قافیه آید.در کتاب واژه نامه شاعری در باره ردیف آمده است:ردیف گونه ای از توازن واژگانی است که از همگونی کامل یک یا چند واژه با توالی یکسان بعد از قافیه می آید. یکی ازکامل ترین تعریف های ردیف را دکتر محسنی در کتاب ردیف وموسیقی شعر ارائه داده است.دکتر محسنی می گوید:ردیف واژه یا واژه هایی است همگون که پیوسته یا گسسته در یک یا چند معنی پس از قافیه ودر پایان مصراع می آید.
از تعریف بالا نکات زیر استفاده می شود:


....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1391/8/19 در ساعت : 1:57:36

بخش مورد نظر :کارگاه شعر


بخش چهارم آموزش عروض(آشنایی با بحر هزج)      به قلم:حمید خصلتی


هزج در لغت عرب به معنی سرود، ترانه و آواز شادی بخش است، در اصطلاح  علم عروض بحری است که از تکرار  رکن مفاعلین پدیدمی آید، بحر هزجرا بدان جهت به این نام خوانده اند که بیشتر آوازها و سرود های اعراب بر این بحر است. اصل این بحر«مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن»  در هر مصراع و هشت بار تکرار در هر بیت است که به همین دلیل نام این بحر را« هزج مثمن »گفته اند واگر هر هشت مفاعیلن بدون هیچ تغییری در وزن شعر بکار رود آن را «هزج مثمن سالم» می گویند.البته این بحر با تغییراتی در ارکان در مکان های مختلف از مصراع همراه می باشد که با این تغییرات وزن های تازه ای از این بحر منشعب می شود.

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1391/8/1 در ساعت : 22:16:30

بخش مورد نظر :کارگاه شعر


بخش سوم آموزش عروض (به قلم حمید خصلتی)

رکن در عروض چیست
1-در مبحث قبل گفته شد که هجاهایی که ممکن است در یک واژه باشد سه گونه است.هجای کوتاه با علامت نوشتاریU وهجای بلند باعلامت نوشتاری- وهجای کشیده با علامت-U
2-هر رکن مجموعه ای از این هجا هاست
3-این هجا ها باید با نظم خاصی چیده شوند
حالا سه نکته بالا را دریک جمله می آوریم:
ارکان عروضی:
وقتی هجای شعری را به اجزای چهار تا چهار تا یا سه تا سه تا و یا غیره جدا کردیم به شکلی که نشان دهنده ی نظمی در آن ها باشد به آن رکن وبه مجموعه ی آنها ارکان عروضی میگویند. ساده تر آن است که به جای آن که بگوییم وزن فلان شعر از دو هجای بلند و یک هجای کوتاه در چهار بار تکرار تشکیل شده است، نام عروضی آن را بگوییم.
برای یاد گیری چگونگی نام گذاری ارکان باید افاعیل عروضی را

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1391/7/24 در ساعت : 9:34:40

بخش مورد نظر :کارگاه شعر


( این درسگفتار ها حاصل سرو کله زدن من با دوستان شاعر و ... در کارگاه ها و کلاس های آموزشی شعرم بوده است . امیدوارم بتواند کمکی کوچک برای دوستان علاقمند باشد . دوستان اگر سوال یا طرح نظری داشتند می توانند تماس بگیرند ! ، موارد مطرح شده در این نوشته ها انواع قالب ها و ژانر های شعر را در بر می گیرد خلاصه اینکه برای آفریدن شعر - به نظرم - قابل تامل است .)
 

وحید ضیائی
 

درسگفتار اول :

شاید برای کمتر شاعر نوآموزی پیش بیاید که در مواجهه با کلاس یا کارگاه شعری که جهت خواندن و نقد اشعاش – حالا قوی یا ضعیف – بدانجا مراجعه کرده ، بجای نشستن و حول یک م

....

ادامه مطلب


تاریخ ارسال :1391/7/17 در ساعت : 16:12:5

بخش مورد نظر :کارگاه شعر


بسم الله النور

به قلم:حمید خصلتی

بخش 2

قواعد تعیین وزن:
برای تعیین وزن یک شعر سه قاعده ی زیر را به دقت باید به کار برد:
قاعده ی یک – درست خواندن و درست نوشتن شعر (خط عروضی)
برای یافتن وزن یک شعر، نخست باید آن را درست و روان و فصیح خواند. در خواندن نباید خط فارسی ما را دچار اشتباه کند. به عنوان مثال در شعر:

طاعت آن نیست که بر خاک نهی پیشانی
صدق پیش آر که اخلاص به پیشانی نیست


وقتی این شعر را درست می خوانیم “طاعت آن” به صورت “طاعتان” و “پیش آر” به صورت “پیشار” تلفظ می شود. پس از این که شعر را درست و فصیح خواندیم، باید عین تلفظ را واضح بنویسیم. به عبارت دیگر در تعیین وزن شعر باید خط را تا حد امکان به صورت ملفوظ شعر نزدیک کرد. این خط را “خط عروضی” می نامند.
در

....

ادامه مطلب

تاریخ ارسال :1391/7/9 در ساعت : 1:18:29

بخش مورد نظر :کارگاه شعر


به قلم : حمید خصلتی
به نام دوست که بارانی لطفش هستیم

به امیدپروردگار کارگاه شعر فارسی پارسی زبانان از امروز آغاز به کار می کند . امیدواریم در این مجال فرصتی برای همه ی ما فراهم شود تا آموخته های مان رامرور کنیم و از محضر استادان بزرگوار این سایت نیز برگی از تجربه های ارزشمندشان توشه برگیریم.امیدوارم در این ستون بتوانیم با همکاری همه بزرگواران به مباحث کارگاهی آموزش شعر بپردازیم .به امیدعنایت حضرت دوست در اینlمجال بیشتر به مباحثی پرداخته خواهد شدکه بتواند راه گشای شاعران جوان وعزیزانی باشد که تازه به ساحت شعر قدم گذاشته اند البته در فرصت های پیش رو به مباحث تخصصی ترکه دامنه گسترده تری ازمخاطبان را شامل شود نیز پرداخته خواهد شد.این کارگاه با محوریت شعر سنتی وعناصر سازنده ی آن تلاش خواهد داشت تادر فرصت های پیش رو به شعر سپید وگونه های شعری دیگر هم بپردازد.
انچه به عنوان قدم نخست مورد بحث واقع خواهد شد آموزش وزن وعروض و درقدم های بعدی،صورت های خیال، زبان وموسیقی شعر،ساختمان وعناصر شعر ومباحث مشابه خواهد بود.امید انکه با همکاری استادان بزرگوار وهمه ی شاعران بتوانیم در ج

....

ادامه مطلب

0




کلیه حقوق این سایت محفوظ است ، طراح و برنامه نویس : علیرضارضایی