ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود جناب محمد صالحی عزیز - استاد سخن نیز چنین شگردی را بکار بردند - پسران وزیر ناقص عقل لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
درود بر شما - چون /ه/ در گواه ملفوظ است گواه با خدا و عزا قافیه نمیشه ِِ - ضمن آنکه پیغمبر هم جز   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : هادی ارغوان
با سلام و عرض ادب. - - نیست مخصوص به خورشید, به خون غلتیدن - عشق بسیار ازین طایر بسمل دارد...   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام - در رباعی اول واژه ی « بقیع» هیچ نقشی در جمله ها ندارد، ببینیم : - زهرا غزل ناب الهی ست   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : جابر ترمک
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بانو بهرامچی گرامی - - هر دو پیام شما را خواندم . به نظرم هر دو یک نظر ساده و غیر فنی است   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اکرم بهرامچی
سلام استاد گرامی - چرا در مورد بیت مطلع که مصرع هایش کاملا بی ربط هستند چیزی نکفتید ؟و حتی بیت س   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : هادی ارغوان
سلام به شاعر محترم و منتقدان عزیز - بنده هنوز نمی دانم صفت زیبایی, زمانی که در مورد یک اثر هنری به   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اکرم بهرامچی
تا اساس دل به روی آجری بی فایده ست - عشق یک عمراست با ما دم خوری بی فایده ست - سلام آقای نرمک گ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
درود - مصرع آخر را اگر می گفتید: - {{تازه می فهمم که دل هم عنصری بی فایده است}} - از حشو مورد   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



تا لحظه ی آخر + صوت
به نام پروردگار اندیشه ها

عید غدیر برهمه ی شاعران پارسی زبان مبارک


چه در هيبت، چه در غيرت، چه در عشق اولين هستي

که بر انگشتر فضل و شرافت چون نگین هستی

جهان عمريست درمانده است در ترديد و شك، اما،

تو خود علم اليقين، عین اليقين، حق اليقين هستي

من از فتح در خيبر به دستان تو فهميدم

كه تو دست توانمند خدا در آستين هستي

سر در چاه را باور كنم يا ذوالفقارت را؟

كه گاهي آنچنان هستي و گاهي اينچنين هستي

بگو از استخوان در گلو، از خار در چشمت

كه پر از خطبه هاي ناتمام آتشين هستي

بگو چشم نبي روشن؛ بگو چشم حسودان كور،

براي فاطمه تنها تو در عالم قرين هستي

هلا اي عشق! اي معشوق!‌اي عاشق! هلا اي جان!

تو رويايي ترين مضمون شاعر در زمين هستي

از آن روزي كه چشمم باز شد در گوش من خواندند:

كه «تو» تا لحظه ي آخر «اميرالمؤمنين» هستي
 

این شعر رو با صدای زیبای حاج میثم مطیعی، مداح ارزشمند کشورمون از

 آدرس زیر بشنوید:

http://meysammotiee.ir/post/298

 

کلمات کلیدی این مطلب :  ،

موضوعات :  آیینی و مذهبی ،

   تاریخ ارسال  :   1393/7/21 در ساعت : 8:10:53   |  تعداد مشاهده این شعر :  1315


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

سیاوش پورافشار
1393/7/24 در ساعت : 10:5:43
با سلام
شعر به نام مولا علی متبرک است به همین خاطر فقط به یک نکته اشاره می کنم ضمن اینکه شعر خوبی است
موضوعی در بحث بلاغت کلام است که اگر کلمه ای از شعر برداریم آیا معنی دچار مشکل می شود یا نه به قولی به آن (( مساوات)) گویند
در مصرع سوم شک
در مصرع پنجم در
در مصرع ششم تو
در مصرع هشتم هستی اول
در مصرع چهاردهم در زمین
البته به نوعی واژه های (ناتمام ) تکرار ( ای و هلا ) در مصرع سیزدهم را اگر برداریم معنی یر جای خودش می ماند البته این هم درست است که این واژه ها برای تکمیل وزن آمدند
با آرزوی موفقیت برای شاعر محترم
صادق ایزدی گنابادی
1393/7/30 در ساعت : 8:21:19
ابتدای سخن عذر خواهم از جناب عصمتی در خصوص قافیه قمقمه و همهمه که گفته بودم قافیه نمی شوند در صورتیکه درست این بود می گفتم قافیه ناسالمیست نه این که غلط و از قانون خارج باشد
معمولا مصوت کوتاه ه را در حکم الحاقی می گیرند که در این صورت باید یک هجای قافیه باقی بماند و اگر مصوت هجا غیر یکسان باشد قافیه چندان سالمی تولید نمی شود ، ولی شاعران بزرگ هم این کار راکرده اند همین امروز در جلسه مثنوی خوانی همراه جناب خصلتی به بیتی از حضرت مولانا برخوردیم که گله با قلقله قافیه شده بود
و اما سلام بر شاعر این شعر
در بیت اول استفاده از واژه چه به درستی صورت نگرفته است معمولا این وابسته پیشین زمانی بکار می روذ که با هسته های متفاوت و متضاد بکار رود
مثلا می گویند چه در گرما چه در سرما یا چه در مهر و چه در خشم
وقتی که هیبت و غیرت وعشق از لحاظ معنایی در یک حوزه قرار می گیرند چه اضافی به نظر می رسد یعنی بود و نبودش یکسان است
این بیت و بعضی از ابیات دیگر این شعر از جنبه دیگر نیز رنج می برد و ان غلبه شعار بر شعر است
اصولا شعار منطق خود را از طرح مفاهیم کلی می گیرد ولی شعر منطق وقدرت اقناع خود را از تصویر سازی و جزیی نگری دریافت میکند
به طور مثال وقتی ان شاعر بزرگ (موسوی گرمارودی )می فرماید :«در احد/ که گلبوسه زخم‌ها تنت را دشت شقایق کرده بود/ مگر از کدام باده مهر مست بودی/ که با تازیانه هشتاد زخم، بر خود حد زدی؟» در حقیقت چند ویزگی کلی ممدوح به تصویر و شعر تبدیل شده است و مخاطب از درون شعر عشق و هیبت و غیرت را دریافت می کند حتی بدون اینکه این کلمات با یکدیگر ردیف شوند
گرچه در مصراع دوم اضافه تشبیهی انگشتر فضل و شرافت می خواسته است کمی جنبه شاعرانه راقدرتمند سازد ولی به دلیل کلیشه ای بودن چندان موفق نبوده است اصولا قرار دادن بار شعری یک متن بر دوش ترکیب های اضافی و وصفی شعر را از دایره عینیت خارج می سازد
بیت دوم این شعر گرفتاریک مشکل محتوایی است
شاعر محترم مسبوق باشند که علم الیقین ، عین القین و حق القین سه مرتبه از درجات سلوک است و نه سه ویژگی. ردیف کردن آنها و احاله جمیع این مفاهیم بر ممدوح حشو به نظر می رسد این به ان می ماند که شما به کسی بگویید تو هم گواهی نامه درجه سه داری و هم گواهینامه درجه دو و هم گواهینانه درجه یک
رسیدن به مرحله حق الیقین همان مثل مولاناست که می گوید چون که صد امد نود هم پیش ماست
در بیت چهارم شاعر محترم کلمه باور را در نامناسبترین وجه ممکن بکار برده است
بار معنایی کلمه باور بر ایمانی قوی دلالت می کند و در این فضا که شاعر می خواهد نوعی تحیر و سرگشتگی و تردید خود را از دو رفتار حضرت علی (ع) بیان کند اعاده مفهوم نه که نمی کند بلکه توهین امیز نیز می باشد
شاعر محترم اگر فرصت یابند و به که های ربط شعر خود توجه کنند خواهند فهمید که اکثر انها فقط برای پر کردن وزن بکا رفته است و از ضعف های اشکار زبانی این شعر محسوب می شود
وزن تکرار مفاعیلن شاعر را مجبور کرده است که در ابتدای مصراع ها و درون ان از که و تو های اضافی استفاده کند
ایزدی گنابادی
سعید تاج محمدی
1393/8/3 در ساعت : 23:49:41
بسیار ممنونم از نقد خوب و کمک جنابعالی.
با اکثر نکاتی که فرمودید موافقم و از ان ها استفاده خواهم کرد
امیدوارم سایر اساتید نیز با نقد این شعر به من کمک کنند
محمد یزدانی جندقی
1393/8/4 در ساعت : 12:12:24

سلام و خدارا شکرکه پس از مدت ها جمع دوستان بخش نقد باحضور جناب استاد وثوقی و جناب سیاوش پور افشار دوباره جمع شد و چشم به راه دیگر شاعران گرانمایه ی سایت نیز هستیم در این فرصت جا داردعرض خسته نباشیدی هم خدمت جناب حمید خصلتی دبیر محترم بخش نقد داشته باشیم که در این چند روزه خیلی خیلی زحمت کشیدند و یقین داریم بحث روی قافیه همچنان ادامه خواهد یافت و با سلام به شاعر خوب این اثر آیینی و مذهبی : که انتظار مخاطب نوعی را از دسته بندی موضوعی به خوبی بر آورده می سازد نکات ظریف مورد نقد استادان محترم نیز در کلیات مورد توافق شاعر است بنابراین صحبت چندانی باقی نخواهد ماند فقط با احترام به منتقد محترم ضمن پذیرش سایر موارد در مورد انتقادی حشو پنهان ) در ) در این بیت :
من از فتح در خيبر به دستان تو فهميدم/
كه تو دست توانمند خدا در آستين هستي/
با توجه به روایت موجود به کندن در قلعه ی خیبر به دست مبارک امیر المومنین علی علیه السلام که در واقع عامل اصلی فتح نبرد خیبر محسوب می شود نیز برابر گذاشتن دستان علی و فضلیت یداللهی وجود کلمه ی مذکور لازم و ملزوم توصیف است و نمونه ی آن هم البته در شعری منسوب به حافظ موجود است :
"مردی زکننده ی در خیبر پرس "
و این بیت :
بگو چشم نبي روشن؛ بگو چشم حسودان كور،
براي فاطمه تنها تو در عالم قرين هستي/
تلمیحی که در این بیت وجود دارد و محل توضیح مطلب نیست برای مخاطب روشن است که شاعر اشراف به حکایت مرجع دارد :
و خیلی خوب شخصیت ها را در یک بیت جمع آورده است چه شخصیت هایی که به چشم می آیند مثل حضرت نبی و حضرت فاطمه و چه انها که به چشم نمی آیند :
هلا اي عشق! اي معشوق!‌اي عاشق! هلا اي جان!/
تو رويايي ترين مضمون شاعر در زمين هستي/
نگرش عرفانی شاعر در این بیت قابل تمجیداست هر چند محتوای لنگه ی اول تحت تاثیر سروده های سنتی عرفانی ست اما در لنگه ی دو م محتوایی مستقل دارد که استقلال موضوعی سطر اول را نیز سبب می شود و نتیجه ای که از مجموع کار حاصل می شود رضایت بخش است
برای شاعر محترم ارزوی توفیق روز افزون دارم
سعید تاج محمدی
1393/8/5 در ساعت : 23:59:14
سلام آقاي يزداني محترم
ممنون از حُسن نظر شما
از توجهتون به اين شعر ممنونم
نام ارسال کننده :  ت     وب سایت ارسال کننده
متن نظر :
اشعار ناب شما همانند نسیم بهاری... روح انسانرا نوازش میدهد خواهش میکنیم تا با مقدم زیبای تان در سایت شعرچشتی دیده مارا روشن سازید لینک برای ثبت نام: http://sheredari.ir/index.php?do=register
محمدرضا کوزه گر کالجی (قنبر ثانی)
1393/7/21 در ساعت : 8:15:12
سلام برادر
چقدر زیبا و شاعرانه و عرشی سرودید.با خواندن این شعر زیبا اشک شوق از چشمانم جاری شد.شما بی نظیر سرودید. اجرتان با مولای عارفان حضرت مولای متقیان .
التماس دعا
یا علی مدد
محمدمهدی عبدالهی
1393/7/21 در ساعت : 9:37:48
الحمدلله الذي جعلنا من المتمسكين بولاية مولانا اميرالمومنين علي ابن ابي طالب والأئمة المعصومين من ذريته
سلام و عرض ادب برادر بزرگوارم
درود وتحيت بر شما
عيدتان مبارك
بسيار بسيار زيبا بود
در پناه مولايمان اميرالمومنين ماجور باشيد
ياعلي مدد
عباس خوش عمل کاشانی
1393/7/21 در ساعت : 16:17:0
تو ای شاعــــرپســـــــــــر کز مردم ایران زمین هستی
بگـــــــــو با من که از نام آوران چنـــــــدمین هستی؟
قسم بر حلقــــــه ی اصحاب دل در محفل هستی
که باور می کنم بر حلقه ی حکمت نگین هستی...
محمد حسین انصاری نژاد
1393/7/21 در ساعت : 18:49:28
سلام برادر.
زمزمه ی این شعرروشن ولایی،برایم قندمکرربود.
دست مریزاد.
شکیبا غفاریان
1393/7/21 در ساعت : 19:12:14
درود بر شما و زیبا سروده تان
عیدتان مبارک
حسین نبی زاده اردکانی
1393/7/22 در ساعت : 1:57:10
سلام و دست مریزاد و عیدتان مبارک.
مرضیه عاطفی
1393/7/22 در ساعت : 9:37:49
سلام بر شما و شعر ولایی تان
"من از فتح در خيبر به دستان تو فهميدم
كه تو دست توانمند خدا در آستين هستي"
ماجور نگاه پاک حضرت امیرالمومنین(ع) باشید انشاءالله.
یاعلی(ع)

اکرم بهرامچی
1393/8/4 در ساعت : 1:19:19
من از فتح در خيبر به دستان تو فهميدم

كه تو دست توانمند خدا در آستين هستي
سلام آقای تاج محمدی گرامی
خیلی خیلی زیبا سرودید
ممنون
اکرم بهرامچی
1393/8/4 در ساعت : 1:19:19
من از فتح در خيبر به دستان تو فهميدم

كه تو دست توانمند خدا در آستين هستي
سلام آقای تاج محمدی گرامی
خیلی خیلی زیبا سرودید
ممنون
صادق ایزدی گنابادی
1393/8/4 در ساعت : 7:24:33
سلام برجناب سعید ناج محمدی
پاداش و نتیجه برخورد بزرگوارنه حضرت عالی در قبال مطلب حقیر تماما به خود شما برخواهید گردید
اولا از خداوند تبارک و تعالی پاداش حواهید گرفت چرا که به تشکر از یک مخلوق خداوند دست یازید ه اید
دوم اینکه این برخورد بزرگورانه و متواضعانه زمینه استفاده از مطلب حقیر را هرچند حتی اگر یک درصد ان درست باشد فراهم می کند
موفق باشید
---------------------------

سلام
ممنون از لطفتان
"بهترین دوست هایم کسی است که عیوب مرا به من هدیه دهد"

خلیل ذکاوت
1393/8/4 در ساعت : 18:12:58
سلام
احسنت
آفرین
بازدید امروز : 24,846 | بازدید دیروز : 29,468 | بازدید کل : 127,365,213
logo-samandehi