ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : اکرم بهرامچی
مرا امشب بجوشان، شک مکن، در شیشه کن، بشکن - به دنبال خدایی تازه ام در باورستانها - هزاران درود ا   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : لطیف عمران پور
غزلی شکوهمند با همان زبان آشنا و گاه گزنده ی دکتر قزوه ، شرارت این لحن چنان است که ساختار قافیه را ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : عباس خوش عمل کاشانی
درود بر حضرت استاد - غزل شورانگیز متفاونی است از شما با درونمایه ای از سبک هندی....دستمریزاد. -    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : کریم شاهزاده رحیمی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : کریم شاهزاده رحیمی
پس آن شاعری که آنچه دیگران نمی بینند می بیند کجاست پس رسالت شاعر را کدام پیامبر و در کدام پیامرسان ب   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابوالحسن درویشی مزنگی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - با آوردن توضیح زیر شعر موافق نیستم - به مخاطب احترام بگذارید تا خودش محل منازعه و چالش    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام بر شاعر محترم - اینکه فقط شاعر یک بیت شعر تولید کند در حقیقت مرتکب تک بیت گویی نشده است -    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام بر شاعر ارجمند جناب سلیمانپور - ای کاش می شد - در بیت ششم - ای دل - حذف و بجای ان عب   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



غدیریه
غدیریه
🌸
مرا  ز دل همه عشقِ امیر می‌جوشد 
بیا؛ ببین که از این خُم، غدیر می‌جوشد 
 
بیا؛ ببین که چه مستانه عشق می‌بازد
به پای عشق فتاده‌ست و سر می‌افرازد
 
دلم شراب، دلم خُم ،دلم صَبوحِ الست
دلم دلم دلِ شیدا، دلم دلم دلِ مست
 
لقایِ ساقیِ ما خود شرابِ مشتاقی‌ست
چه جای خواستنِ آب کوثر از ساقی‌ست
 
بخوان علی را، آن عون در نوائب را
بخوان علی را، آن مظهرالعجائب را
 
بخوان علی را، بعلُ ‌البتول را، ای دل
بخوان علی را،، نفسُ ‌الرسول،  را ای دل
 
علی علی علی ای جلوه‌گاه یزدانی
علی علی علی ای حجت مسلمانی
 
علی علی علی ای سَطوت خداوندی
که جان خصم خدا را به   لرزه افکندی
 
علی علی علی ای  میر صَفوت اللهی
گدای درگه  تو بر جهان کند شاهی
 
پناه امت و یعسوب دین، امام علی
نماد الفت و تفسیر اعتصام علی 
 
علی تجسم رحمت، علی تجسم جود
علی وداد،  علی  مظهر صفات  ودود
 
غدیر، پرتوی از مهر  جاودان علی است
غدیر، قطره‌ای از بحر بی‌کران علی‌ است
 
غدیر آینۀ حق‌نمای تاریخ است
غدیر فصل بصیرت‌فزای تاریخ است 
 
خُمِ غدیر که مستی‌فزای عشاق است
پر از صبوح الست و شراب اشراق است
 
بیا به باغ ولایت بخوان از این دستان
که عطر نام علی می‌وزد از این بستان
 
#سعید_سلیمان_پور 
 

موضوعات :  آیینی و مذهبی ،

   تاریخ ارسال  :   1399/5/18 در ساعت : 23:50:0   |  تعداد مشاهده این شعر :  130


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

اله یار خادمیان
1399/6/5 در ساعت : 7:25:19
سلام و درود بر شما جناب ارومی عزیز و بزرگوار

فر موده اید
بیا ببین که از این خم غدیر می جوشد
درست است که تا نام غدیر و خم شنیده می شود
ذهن انسان را بسمت واقعه غدیر خم می کشاند

اما روی محتوا و نشست کلمات ومعنا بیشتر دقت شود
خم یعنی ظرف سفالین یا خمره و غدیر هم یعنی
آبگیر یا گود یا برکه جایی که آب جمع میشود

حال این مصرع پیامش این میشود که

بیا ببین که از این خمره ابگیر میجوشد گود می جوشد
ویا برکه می جوشد
باید کلمات طوری چیده شوند در شعر و گزیده شوند که وقتی به عمق و محتوا نگاه می کنم پیامش اینگونه نشود که غلط انداز باشد

عذر خواهم نظرم و برداشتم را گفتم اگر پذیر فته بود اصلاح فر مایید وگرنه ما ان پسندیم
که پسند دوست باشد

سعید سلیمانپور ارومی
1399/6/14 در ساعت : 0:3:46
درودها بر جناب خادمیان عزیز
ممنون از اینکه خواندید و نظر دادید.
خیلی متوجه انتقادتان نشدم. پیام این مصرع مشخص است. مصرع دوم تمثیلی برای مصرع اول است.
دل همان خم است و غدیر، عشق مولا
جوشیدن برکه از خم نیز که نامعمول و غیرممکن است طبیعتا با منطق شعر همخوان است و اعجاب انگیزی عشق مولا را نشانه رفته است!
اگر چه عشق مولا (برکه) ظرفیتی بالاتر از ظرفیت محدود دل ما (خم) می خواهد، اکنون از دل مست ما عشق مولا دارد می جوشد.
صادق ایزدی گنابادی
1399/6/15 در ساعت : 11:10:12
سلام بر شاعر ارجمند جناب سلیمانپور
ای کاش می شد
در بیت ششم
ای دل
حذف و بجای ان عبارتی دیگر گذاشت تا از ظرفیت بیت استفاده بیشتری صورت بگیرد
از اابیات پیشین کاملا خطاب قرار گرفتن دل فهمیده می شود
حقیربن خاک
در خصوص کاربست منادا در شعر مطلبی را با محور قرار دان کتاب ضد جناب فاضل نظری تهیه و در گفتم
اینکه کجا منادا کارکرد شاعرانه دارد و کجا فقط برای پر کردن وزن
بهترین بیت این شعر به نظر این حقیر بیت اول است
تا بیت چهارم آثار شاعرانه این بیت جاری است اما بتدریج شعر وارد کلی گویی می شود
بازدید امروز : 19,422 | بازدید دیروز : 30,248 | بازدید کل : 123,210,369
logo-samandehi