ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : جابر ترمک
درود بر اساتید گرانقدر.... - شعر زیبای استاد و نظرات خوب اساتید را خواندم. تنها چیزی که به نظرم آ   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : ابراهیم حاج محمدی
با سلام و درود. - بر خلاف دیدگاه سرکار خانم بهرامچی بر این باورم که شاعرانگی در بیت بیت این غزل که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - گرچه حقیر به استقلال بیت در غزل اعتقاد دارم و کلا چالش ایجاد کردن در خصوص عدم تناسب د   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهسا مولائی پناه
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
درود - متنی ساده بود تا شعر - هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا - دور از شعر بود - اشعار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد یزدانی جندقی
سلام محمد علی رضا پور عزیز شاعر گرانقدر . - حقیر را به خوانش اشعارتان فرا خوانده اید ؛ از حسن اعتم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمدعلی رضاپور
سلام و درود بر استاد گرانقدرم جناب خادمیان عزیز! - - استادبزرگوار! فرموده تان درست است و حقیر ه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صدرالدین انصاری زاده
فرد اعلی نباشیم! - """""""""""""""""""""" - نمی دانم در ادبیات این کشور چه می گذرد. بهتر بگویم:   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود میلاد مسعود امام زمان بر شما مبارک باد - - جناب رضا پور عزیز بیت ششم مصرع اول   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام و عرض ادب - از استاد صفادل همیشه اشعار خوب خوانده ام و این بار نیز ، ضمن احترام به نظر سرکار   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



دوبیتی های رمضانی


فرا رسیدن ماه مبارک رمضان  مبارک باد



(( آهنگ ِ روزه  ))


ماه ِ صیام  ،   پرده ی دیدار  را  گشود
آهنگ ِ روزه ،  پنجره ی یار  را  گشود
دل را به باده ی رمضان مست ِ مست کن
مسجد سرود خوان ،  خم ِ افطار را گشود
 

(( مهمان مهربانی  ))



سازی بزن که با رمضان آشنا شویم 
مهمان ِ  مهربانی ِ  خوان ِ خدا شویم
مثل ِ  ستاره  های سحر خیز ِ آسمان
با التماس های دعا  ،   آشنا شویم

محمد روحانی ( نجوا کاشانی ) 


 


موضوعات :  آیینی و مذهبی ،

   تاریخ ارسال  :   1393/4/8 در ساعت : 20:20:31   |  تعداد مشاهده این شعر :  2811


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

علی اکبر مقدم
1393/4/14 در ساعت : 6:24:57
ميخوانمت دوباره نجواي خوب، نازي



نوروز بندگي را نجوا بزن تو سازي



مفعول فاعلاتن وحي خدا نباشد



تغيير درقضارابا قول رب مجازي



: الا يغيروا : چون دستور كار باشد



انديشه ها بمانند در دوره درازي



درود بر استاد نجواي عزيز



هيچكس نميتواند هنر وهنرمند اسير چهار چوبي انحصاري نمايد



انچه انحصاري و خط قرمز است فقط دستورات الهي است بشر با انديشه ناقص خود عاجز است كه قانوني هميشگي و ثابت طراحي كند چه بسا در اينده بسيار نزديك همه دست يافته هاي ادبي و .....بشر امروزي دچار تغييرات شگرفي بشود كاملا با شما عزيز گرانقدر هم عقيده ام



هر هنري كه تاثير بيشتري داشته باشد هنر موفقي ست

والا وزن و قافيه و....... موجب نجات بشر نخواهد شد



وتاثير در خلوص است وبس



خلوص جانمايه جهانگيري ست



دوستتان دارم زنده باشيد وبر قرار



تمام

++++++++++

درود ، سلام و خیر مقدم خدمت جناب مقدم عزیز

ازهمدلی ، همراهی و مهربانیتان صمیمانه سپاسگزارم .

آنچه گفتیم و آنچه می گویند
همه در چارچوب قانون است
گاهی اما نگاه شیدایی
می نماید که این دگرگون است
........
شعر در خاطر خیال انگیز
یاد می آورد بهاران را
گاه در روز های بارانی
دیده ای آفتاب و باران را ؟
.......
نو گرایی رسالت ادب است
ناز لیلی نیاز مجنون است
زینتِ شعر ، دیگر اندیشی ست
ور نه قانون همیشه قانون است





















صمد ذیفر
1393/4/9 در ساعت : 14:16:39
سلام.
درود فراوان جناب روحانی ( نجوا کاشانی ) عزیز
مبارک باد ماه نزول قران و تزکیه نفوس ..طاعات تان قبول درگاه حق تعالی .

سازی بزن که با رمضان آشنا شـویم
مهمان ِ مهربانی ِ خوان ِ خدا شویم

+++++++++++++

سلام بر شما و از آن همه مهربانی و همدلی سپاس
سید محمد آتشی
1393/4/15 در ساعت : 18:13:29
سلام براستاد

من کارتان را دوست داشتم ونوآوریتان را تحسین میکنم...ادبیات ما نیازمند چنین ابداعاتی هست تا پویایی خود را حفظ کند.تلخند کار دراین است که بعضی بزرگواران متوجه کار نوشما نشده اند و بدون درک موضوع به انتقاد پرداختند! اشکالات وزنی...تعداد ابیات...وزن این قالب وآن قالب..مفاعیلن مفاعیلن فعولن وایرادات دیگر...باعث شگفتی وتاسفم شد!یعنی آن بزرگوار فکرمیکرده شما وزن یا قالب را نمی شناسید!تقصیری هم ندارد.آخربا کارها وشعرهای شما آشنا نیست.فرانسوی ها دویست سال پیش به نوآوری درقالب و وزن شعر توجه داشتند به همین قدمت ،ما بدون تعارف درادبیات نو عقب هستیم.چندوقت پیش دوستی برشعر"چشم به راه سپیده"من اشکال وزنی گرفت!انگارمچ گیری کرده بود!درصورتی که آن کارآگاهانه بود.مولانا از این نوآوریها زیاد دارد ازوزن وردیف وقالب هم دررفته هیچ ایرادی هم بر اونیست.به نظرم نوآوری درانواع ادبی ، صناعات وبلاغت ادبی ، حتا وزن قالب هیچ ایرادی ندارد بلکه به نوآوری کمک میکند درصورتی که باآگاهی باشد.بله...شما می توانید در وزن آزاد باشید وهیچ محدودیت وزنی نداشته باشید.به امید موفقیت وکارهای تازه تر.

++++++++++++++

سلام بر استاد آتشی عزیز و ارجمند

از حضور صمیمانه و اظهار نظر اندیشمندانه شما سپاس.
این قبیل دشواری ها تنها دامنگیر ادبیات نیست ، بلکه در همه ی علوم ، هر جا صحبت از اندکی تغییر پیش می آید خطکش ها ، ترازو ها و همه ی اسباب های اندازه گیری به کار می افتند تا به تعبیری جلو تجاوز به قانون یا از قانون را بگیرند ولی هیچکس از خودش سؤال نمی کند قانونی که با این شدت و حدت از آن دفاع می کند ممکن است ضعف هایی داشته باشد که با ایجاد اندکی تغییر در کم و کیف آن بتوان قفل های بسیاری را از آن گشود . در این صورت هم اجرای آن روان تر می شود هم ایرادهای کمتری بر آن وارد می آید . من هرگز منکر توانایی هنری بابا طاهر یا فایض و دیگرانی که به دوبیتی در شعر فارسی هویت بخشیده اند نیستم ولی شأن انسان بسیار بالاتر از آن است که در یک جا بایستد و کاری را چه هنری و چه غیر هنری کامل تلقی کند. انسانها برای رشد و تعالی انسانیت آفریده شده اند . هرکدام به نوبه ی خود و به تناسب کارآیی و توانی که دارند بخشی از کار را پیش می برند و برای ادامه به دیگران می سپارند. تا کاروان پیشرفت از رفتار باز نماند.

گمان می کنم شعر ، وقتی خوش است
که در وزن ، راحت نفس می کشد
اگر وزن شد بار ، بر دوش شعر
ز خوش صحبتی پای پس می کشد
.........
هدف نفیِ کارآیی وزن نیست
در آنجا که باید از آن بهره برد
ترازو ، اگر ناتوانی کند
توانی توازن ، به قپّان سپرد
........

کسی فکر پویاییِ شعر نیست
که آید فرآیند هستی به دست
همیشه هنوزی ست پشت هنوز
نبایست پرونده را زود بست

شاعرانگی و فرهیختگیتان مستدام


علی اکبر مقدم
1393/4/11 در ساعت : 11:30:41
با سلام خدمت استاد نجوای عزیز

لذت بردم ازین دوبیتی های پرمحتوایتان

++++++++++++

بر شما درود و از محبت بسیارتان سپاس
محمدمهدی عبدالهی
1393/4/8 در ساعت : 20:42:50
سلام و عرض ادب بزرگوار
درود بر شما
ماه رمضان بر شما مبارك
طاعاتتان مقبول درگاه حق
ياعلي

++++

درود بر شما و مبارکتان باد ماه رحمت و رأفت الهی
از حضور مهربانتان سپاس
محسن نقدی
1393/4/12 در ساعت : 13:34:0
زیبا بودند استاد

+++++++

از دیدگان زیبا بینتان سپاس
خدابخش صفادل
1393/4/9 در ساعت : 16:7:4
درود.این ها دوبیتی نبود. وزن دوبیتی : مفاعیلن مفاعیلن فعولن است.

++++++++++++

سلامی صمیمانه تقدیم به جناب صفادل عزیز

از حضور و اظهار نظر و لطفتان سپاس

همانطور که قبلا خدمت جناب ایزدی گنابادی عرض شد بنده ی حقیر نه ادعای استادی در شعر دارم و نه به خودم اجازه می دهم در این مورد اظهار نظر کنم . با وجود این معتقدم طی سال های اخیر تغییرات اساسی در انواع ادبی پدی آمده و فنون بلاغت و صناعات ادبی را نسبت به آنچه اساتید بزرگواری همچون مرحوم بهار و مرحوم همایی با توانایی تمام بیان کرده اند، دگرگون کرده است . جای آن دارد بپذیریم دو بیتی اگر از وزن های رباعی خارج شد و نام خود را از رباعی جدا کرد ، می تواند در همه ی اوزان شعر پارسی خود را بیازماید و در میدان هایی وسیع تر از آنچه ما برایش تعیین کرده ایم تاخت و تاز کند و اتفاقا همین طور هم شده است .
شاعرانگیتان مستدام
غلامعباس سعیدی
1393/4/9 در ساعت : 18:13:54
درود بر شما

سازی بزن که با رمضان آشنا شویم
زنده باشید

++++++++

سلام بر شما و از مهربانیتان سپاس
علی فردوسی
1393/4/15 در ساعت : 5:0:46
سلام بر استاد نجوای کاشانی

در این که این دو اثر دوبیتی نیستند بحثی نیست. شما در پاسخ به جناب ایزدی فرموده بودید همین که وزن از رباعی خارج شد شاید بتوان نام دوبیتی بر آن نهاد. خب همین استدلال را برای رباعی (یا به قول استاد کزازی چارانه) هم می توان به کار برد و با این حساب دیگر مرزی میان رباعی و دوبیتی و دو بیت دیگر نمی توان قائل شد. به نظر بنده رباعی و دوبیتی هر کدام وزن خود را دارند و نمی شود هر دو بیت با هر وزنی را به آنها منصوب کرد. اما دو بیتی نبودن این دو اثر نمی تواند مانع از این بشود که شاعر دو بیت در وزنی خارج از اوزان دوبیتی و رباعی بسراید. شاید زمانی این دو بیت ها هم اسم خاصی برای خودشان پیدا کردند.

++++++++++

درود بسیار بر جناب فردوسی عزیز

از حضور و اظهار نظر تان سپاس . شاعرانگیتان مستدام

در آن مورد هم به دیده ی منت

حسین احسانی فر
1393/4/11 در ساعت : 14:2:9
درودها نثارتان جناب نجوا
زیبا بودند.
آفرین بر شما

+++++++++++

سلام بر شما و سپاس از حضور پر مهر و ابراز محبتتان
صادق ایزدی گنابادی
1393/4/9 در ساعت : 12:30:51
سلام بر استاد روحانی

وقتی حضرت عالی می نویسید دوبیتی های رمضانی باید شعر شما قالب دوبیتی داشته باشد که نیست چون وزن دوبیتی ندارد

رباعی هم نیست چون وزن رباعی ندارد غزل هم نیست چون تعداد ابیات شعرتان فرا خور غزل نیست

می توان آن را البته با اغماض قطعه خواند چون بهر حال از نظر تعداد بیت قطعه می تواند حداقل دو بیت باشد و بیت اول مصرع هم در قطعه دیده شده است می ماند محتوا که می توان ا زان چشم پوشی کرد

++++++++++++++

درود بر استاد ایزدی گنابادی عزیز
از حضور سرشار از محبتتان سپاسگزارم و دلسوزی جنا ب عالی را نسبت به شعر و شاعری صمیمانه اجر می نهم ، اما با دیدگاهتان در مورد دوبیتی موافق نیستم و اعتقاد دارم چنین دیدگاهی با آنچه در محافل ادبی امروز ایران و جهان جریان دارد همسو نیست .
بنده ی حقیر نه ادعای استادی در شعر دارم و نه به خودم اجازه می دهم در این مورد اظهار نظر کنم . با وجود این معتقدم طی سال های اخیر تغییرات اساسی در انواع ادبی پدید آمده و فنون بلاغت و صناعات ادبی را نسبت به آنچه اساتید بزرگواری همچون مرحوم بهار و مرحوم همایی با توانایی تمام بیان کرده اند، دگرگون کرده است . جای آن دارد بپذیریم دو بیتی اگر از وزن های رباعی خارج شد و نام خود را از رباعی جدا کرد ، می تواند در همه ی اوزان شعر پارسی خود را بیازماید و در میدان هایی وسیع تر از آنچه ما برایش تعیین کرده ایم تاخت و تاز کند و اتفاقا همین طور هم شده است .

محتوا گر نبرد دل ز شما معذوریم
بیش ازین از هنر و همت ما ساخته نیست
شاعرانگیتان همیشگی باد

علی اصغر اقتداری
1393/4/10 در ساعت : 21:54:58
سلام
دوبیت های زیبایی بود

++++++++++

درود بر جناب اقتداری عزیز

از حضور و اظهار لطفتان سپاس
.......
دوبیتی ام اگر آمد به چشم دوست دو بیت
نشانه ایست که دارم بضاعتی مزجات
همین بس است که فرموده اید زیبا بود
به آفتاب جمال محمدی صلوات
..............
آفتاب شعرتان همیشه تابان

صادق ایزدی گنابادی
1393/4/11 در ساعت : 17:12:0
سلام برجناب روحاني

بنده با نظر محافل ادبي جهان در خصوص دوبيتي آشنا نيستم

سواد بنده در حد شناخت يك دانش آموز دبيرستاني از قالب هاي ادبي است

ولي يك چيز را مي دانم كه محافل ادبي جهان نمي توانند در خصوص نام گذاري قالب هاي شعري تصميم بگيرند

دوبيتي تعريف خاصي دارد و خارج از ان تعريف هر شعري كه از دوبيت تشكيل شده باشد دوبيتي نيست

در روح و ذات دوبيتي به معناي يك قالب شعري هارموني نهفته است كه اتفاقا بايد همان ويژگي را داشته باشد كه مرحوم بهار و .. گفته اند

جناب روحاني عزيز قالب ها و قوانين را نمي توان با طرح موضوعات فراي شعر به هم ريخت

بنده بر تغيير و تحول شعر كه منجر به تغيير در فرم شعر و به وجود امدن نحله هاي شعري واقفم

مثلا من از كسي كه شعر ازاد مي گويد شعر حركت مي گويد وزن و قافيه نمي خواهم و يا ..

اما نمي توان دوبيت شعر با وزن مفعول فاعلات مفاعيل فاعلن در معيار سنتي گفت بعد ان را دوبيتي خواند در صورتيكه سنت در خصوص دوبيتي تعريف ديگري ارايه داده است

در هم ريختگي و نا همگون بودن را هيچ محفل ادبي بر نمي تابد

++++++++++++++

دوست بزرگوار و عزیز جناب ایزدی گنابادی
باز هم سلام و سپاس از پیگیری و محبت شما ، من نقد های شما را که برای اشعاردوستان در سایت شاعران پارسی زبان می نگارید دوست دارم و دغدغه هایتان را به خوبی احساس می کنم ولی همان طور که قبلا عرض شد در مورد دوبیتی نظرم با شما متفاوت است. وقتی موضوع سبک شناسی به سمت دوبیتی های دلنشین باباطاهر یا فائض می رود ، کلمه ی دوبیتی شأن و هویتی مخصوص به خود پیدا می کند که ظاهرا دست هیچکس به دامن عرشی این دو بزرگوار و دیگرانی که آنها را پیروی نموده اند نمی رسد.
شما بهتر از من می دانید که علومی مانند سبک شناسی ، فنون بلاغت و صناعات ادبی ، آرایه ها و صور خیال در شعر زمانی موضوعیت می یابد که قبل از آن شعر هایی سروده شده و زمینه را برای پویندگان ، جویندگان و محققان آن دسته از علوم فراهم کرده باشند . هدف ازنوشتن این جملات ، طفره رفتن یا فرافکنی نیست . بنده باز هم تکرار می کنم که در مورد شعر ، خودم را استاد صاحب نظر نمیدانم و ادعایی هم ندارم چون رشته تحصیلی و شغلی ام بانکداری ، تجارت و اقتصاد است ولی در شعر پارسی هم لطف خداوند بضاعت مزجاتی نصیب کرده و بر همین پایه عرض می کنم به گفته ی خود اعتقاد دارم. البته اگر اساتید بزرگوار بر آن باشند که استفاده از کلمه ی دوبیتی در ابن مورد ( دوبیتی رمضانی ) که از آن استفاده کرده ام جایز نبوده و یا اشتباه است حاضرم آن را اصلاح و یا حتی از شعری که به این اسم نامیده ام صرفنظر کنم ، اما باز هم بر آن اعتقاد باقی خواهم بود که دوبیتی ها اگر پیوسته باشند که تحت نام های ( دوبیتی ، دوبیتو ، چهاربیتی ، چهارپاره و و و ) شناخته می شوند می توانند در وزن آزاد باشند ، یعنی هیچ محدودیت وزنی نداشته باشند .
در این جا توجه شما را به دو تعریف که یکی در سایت مجله ی رشد دانش آموز و دیگری در سایت سارا شعر آمده جلب می کنم
(((((((((( از مجله رشد
دو بیتی

فرهنگ > ادبیات
(cached)
________________________________________
کلمه ی "دوبیتی" علاوه بر اینکه در مورد رباعی به کار می رود به معنی شعری است که دارای چهار مصراع است.

دوبیتی شعری است که دارای چهار مصراع است و می تواند در هر وزنی سروده شود.

رباعی نیز در واقع یک نوع دوبیتی است که وزن خاصی دارد.

بیشتر دو بیتی های مربوط به بابا طاهر است.


مطلبی از سایت سارا شعر
دوبیتی

کلمه ی "دوبیتی" علاوه بر اینکه در مورد رباعی به کار می رود به معنی شعری است که دارای چهار مصراع است. دوبیتی شعری است که دارای چهار مصراع است و می تواند در هر وزنی سروده شود. رباعی نیز در واقع یک نوع دوبیتی است که وزن خاصی دارد. بیشتر دو بیتی های مربوط به بابا طاهر است )))))))))

جناب ایزدی عزیز ، باید اذعان کنم من هم با نظر شما که فرموده اید ((قالب ها و قوانين را نمي توان با طرح موضوعات فراي شعر به هم ريخت )) کاملا موافقم ، اما کدام قانون تصویب شده بشری است که دستخوش تغییر نشده و یا نیاز به تغییر تداشته باشد . این موضوع در تمام زمینه ها مصداق آشکار دارد و علت اصلی آن پویایی جهان هستی در یک مسیر متعالی از یک سو و توانمندی اندیشه و قدرت مانور انسان از سوی دیگر است . من می دانم که آن چه شما بیان کرده اید حقیقت است اما امید وارم شما هم بپذیرید که هنر هم همچون هر پدیده دیگر کائنات قابل دگرگونی است و به همین تناسب دانسته های بشر از هر پدیده محدود ولی قابل تغییر و گسترش است .
در پایان باز هم اذعان می کنم عشق ، عرق و علاقه ی شما به ادبیات ستودنی است . شاعرانگی و فرهیختگیتان مستدام


عبدالله عمیدی
1393/4/11 در ساعت : 16:27:3
سلام بر استاد بزرگوار
همواره بر توفیق باشید

+++++++

درود بر شما ، از حضورتان سپاس و توفیقتان مستدام
بازدید امروز : 4,610 | بازدید دیروز : 31,480 | بازدید کل : 123,168,921
logo-samandehi