ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
چه بیدارست و بی خوابست و بی تابست شب ها را - کسی که تر کند با جام لبهای تو ، لب ها را - الا یا   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اکرم بهرامچی
سلام آقای صالحی گرامی - پاسخ من گویای همه چیز است به جز آزرده شدن و من نیز پاسخم دقیقا همانست که ن   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سرکار خانم بهرامچی ارجمند - ابتدا از اینکه درگیر بیماری هستید بسیار ناراحت شدم و برایتان صمیمانه   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : عباس خوش عمل کاشانی
با سلام و عرض تبریک و تهنیت پیشاپیش به مناسبت سیزدهم ماه رجب المرجّب سالروز ولادت فرخنده ی امیرالمؤم   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اکرم بهرامچی
سلام - - از اینکه نتوانستم نقد شما را بخوانم باز هم عذرخواهی میکنم . در شرایط سلامتی خوبی نیست   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اکرم بهرامچی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : رضا محمدصالحی
سلام . از سرکار خانم بهرامچی شعرهایی به مراتب بهتر از این خوانده ام و فکر می کنم این غزل را بدون تام   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : صادق ایزدی گنابادی
سلام - - بحث صامت اضافی "چراغانی است" نیست ؛ چرا که وزن دوری به شاعر چنین امکانی را می دهد که   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : هادی ارغوان
سلام - دیدگاه مسئول ستون نقد: - گلدانهای خالی از گل ....استخرهای خالی از آب....چشمهای خالی از اش   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



نوبر
                    نوبر
 
رنگ و وارنگ؛ عجب نقش و نگاری دارد
چینِ دامان تو ای گُل، چه بهاری دارد
 
بی‌گمان آمده باز از سوی تو، ورنه عزیز،
با من این موقعِ شب، شعر چه کاری دارد؟!
 
مشو آزرده از آغوشم و، آرام بخواب
گاه، گُل، جا وسط بوته‌ی خاری دارد
 
تا بتازد به خزان، هی زده بر اسب کهر
-گُلم و، بر کمر از غنچه قطاری دارد
 
می‌دود تندتر از برق چرا امشب باد؟
نکند با سر زلف تو قراری دارد؟!
 
نوبر است این؛ عوض خارَک و خرما، امسال
-نخلم انگار که انگور و اناری دارد!
 
شسته در چشمه‌ی اشکم شده و، آه، هنوز
چشمم، این آینه، بر چهره غباری دارد
 
دست و پا این همه بیهوده مزن؛ این دریا
مگر ای دل به جز از مرگ، کناری دارد؟
 
چون شکافی که پس از صاعقه افتد در کوه
دلم از تیغ تو ای عشق، شیاری دارد
 
از خود و خاک، رها نیست کسی، حتّی سرو
او هم از نام و نشان بندی و باری دارد
 
سربه‌سر سنگ شد ای ماهِ لبالب از مهر
بی تو دنیا چه دل تیره و تاری دارد
 
شب من دور از او، راه دراز، امّا باز
ماه از این جا گذر گاه‌گداری دارد
  
غرق پستیّ و پلشتی است رگ و ریشه‌ی او
ای درختان! تبر این گونه تباری دارد!
 
به هوایش شده خورشید چنان پروانه
کشته‌ی عشق چنین شمع مزاری دارد
 
 
 
کلمات کلیدی این مطلب :  نوبر ، نقش ، نگار ، آغوش ، صاعقه ،

موضوعات :  عاشقانه و عارفانه ،

   تاریخ ارسال  :   1399/11/8 در ساعت : 17:47:52   |  تعداد مشاهده این شعر :  367


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

اله یار خادمیان
1399/11/13 در ساعت : 7:22:1
باسلام و عرض ادب و ارادت استاد ذکاوت عزیز.
شعر بسیار ارزشی و زیباست اما در بعض مصرع ها لغزش
وزن احساس می شود باز بینی فرمایید:

مصرع اول بیت دوم بی گمان امده باز از سوی تو ورنه عزیز
مصرع اول بیت چهارم تابتازد به خزان هی زده بر اسب کهر
مصرع اول بیت دوازدهم شب من دور از او راه دراز اما باز
مصرع اول بیت سیزدهم غرق پستی و پلشتی است رگ و ریشه ی او

به بزرگواری جسارتم را ببخشید حیف م امد تذکر ندهم.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
*دیدگاه مسئول ستون نقد:
استاد ذکاوت عزیز مسلط بر عروض و آموزگار آنند....در مصراع های مورد اشاره کمترین لغزش وزنی دیده نمی شود.گرچه نیازمند تقطیع نبود اما درتقطیع انجام شده هم درستی وزن مشهود بود.
از این نقد و انتقاد شگفت زده شدم.
اله یار خادمیان
1399/11/14 در ساعت : 7:36:56
باسلام و عرض ادب و احترام خدمت شما بزرگواری که مسئول ستون هستید و هم دیگر عزیزانی واساتیدی که به شاگردیشان افتخار می کنم که زیر این شعر ارزشمند
را امضا تایید زده اند و هم جناب استاد ذکاوت عزیز
که از سرامدان علم وادب و عروض می باشند.
اما یادی بکنیم از استاد اقتداری که در نقدی
فر مودند «بنده در علم عروض ترازوی دیجیتالم»... بنده عرض کردم:
گاهی دیجیتال هم ویروسی می شه.... روحش شاد.
به هر حال بنده اینگونه احساس کردم
برای اموختن بنده وبرای بیرون رفت ازاین گره و لغزشی که بنده در این سروده احساس می کنم
در بعضی مصرع ها که هجاهارا همگون و متقارن نمی بینم از چیست چون بنده هر گز سروده های خودم را تقطیع نمی کنم مگر اینکه دوستی اشکال کند
وسروده هایی را که می خوانم اگر در خوانش
احساس کردم گیر دارد سعی می کنم بر رسی کنم
که در این سروده حس می کنم وحتی در تقطیع.
کسی نیستم که فخر فروشی کنم ویا خود نمایی داشته باشم . بنده از هر نظر از تمام عزیزان و سرورا نم پایین ترم اما اینگونه صحیح نیست که به صرف اینکه سروده از عزیز بزرگوای می باشد ونقاد کوچکی مثل بنده نقد نادیده گرفته شود وپاسخ علمی داده نشود شاید من در اشتباه باشم که حتما اینگونه می باشد توجه بفرمایید در تقطیع
مصرع ها را چگونه می باشد





رن/گو/وا/رن// گ/ع/جب/نق//شو/ ن/گا/ری// دا/رد

فا/ع/لا/تن/ فا/ع/لا/تن// فا/ع/لا/تن/ ف/ عل

چهارده هجا



بی/گ/مان/آ// م/ده/با/زز// سو/ی/تو/ور//نه/ع/زیز

فا/ع/لا/تن// فا/ع/لا/تن/ فا/ع/لا/تن// ف/ع/لن

پانزده هجا


ماه ازاین جا گذر گاه گداری دارد

ماه/ا/زین/جا// گ/ذر/گاه/گو// دا/ری/ دا/رد

فا/ع/لا/ تن// فا/ ع/لا/تن// فا/ع/لا/.تن/


دوازده هجا


عذر خواهم هر چه دوست پسندد زیباست سر بلند باشید.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
با درود....روش تقطیع آنگونه نیست که پنداشته اید.....من در این شعر کمترین لغزش وزنی نمی بینم.امیدوارم استاد ذکاوت و دیگران قدم به عرصه گذارندو جوابگوی جناب عالی باشند.
رضا محمدصالحی
1399/11/14 در ساعت : 10:47:25
سلام بر جناب خادمیان و عرض ادب به همه ی دوستان و مسئول صفحه نقد

1. وزن سروده هست : فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (رمل مثمن مخبون محذوف) که آوردن فاعلاتن در رکن اول به جای فعلاتن از اختیارات شاعری است و جناب خادمیان فاعلاتن را لحاظ کرده اند

2. در تقطیع مصرع های مورد اشاره لغزش وزنی مشاهده نمی شود : از این قرار

-بی گمان امده باز از سوی تو ورنه عزیز { بی / گ / مان / آ / م / د / با/ زز/ سو/ ی / ت/ ور / ن/ عزیز} فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن از دیگر اختیارات شاعری آوردن یا نیاوردن هجا یا هجاهای بیشتر در آخر مصرع هست

- تابتازد به خزان هی زده بر اسب کهر { تا / ب/ تا / زد / ب /خ / زان / هی / ز/ د / بر / اس /ب / ک/هر}

- شب من دور از او راه دراز اما باز{ ش/ ب/ من / دو/ر/ ا / زو / را / ه / د / را/ زَ / ما / باز } آوردن يک هجاي بلند در مقابل دو هجاي کوتاه هم از اختیارات شاعری است

- غرق پستی و پلشتی است رگ و ریشه او { غر/ ق/ پس/تی/ و /پ/ لش /تیس/ت / ر/ گگ/ ری / ش / ی / او }

فا ع لا تن ف ع لا تن ف ع لا تن
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
*مسئول ستون نقد و تقطیع سنتی انجمنی:

بی گمان آ/فعلاتن/مده باز از/فعلاتن/سوی تو ور/فعلاتن/نه عزیز/فعلن
تا بتازد/فعلاتن/به خزان هی/فعلاتن/زده بر اس/فعلاتن/ب کهر/فعلن
شب من دو/فعلاتن/ر از او را/فعلاتن/ه دراز ا/فعلاتن/ما باز /فعلن
غرق پستی/فعلاتن/وپلشتیس/فعلاتن/ت رگ و ری/فعلاتن/شه او/فعلن.
اله یار خادمیان
1399/11/14 در ساعت : 16:35:58
سلام و عرض ادب و ارادت و احترام جناب محمد صالحی عزیز.
متشکرم که زحمت اصلاح این نقد را کشیدیدو وقت گذاشتید
تااینجای کار پذیرفته شد
هر چند به کار بردن اختیارات شاعری هم هنر نیست
ضعف سروده می باشد که شاعر برای بکار نبردن اختیارات باید بکوشد
اما در همین بحر مورد نظر لطف فر موده
این مصرع را هم تقطیع فرمایید

ماه از این جا گذر گاه گداری دارد

سپاس بی پایان همچنین عذر خواهم از جناب
استاد ذکاوت عزیز که مورد نقدشان قرار دادم
سر بلند باشید وپایدار.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
مسئول ستون نقد:

ماه از این جا / فعلاتن
گذرِ گا / فعلاتن
ه گداری /فعلاتن
دارد / فعلن
اله یار خادمیان
1399/11/15 در ساعت : 10:14:14
با سلام و عرض ادب سپاسگزارم از تمام دوستان
اما به هر حال یا وزن شعر درست یا غلط

یا نقد نقاد به جا یا نه بجا

بنده معتقدم که دیگران پیش از این که صاحب اثر از اثردفاع کرده باشد ونظرش را ابراز داشته باشد نباید علم دفاع بر دارندو به نام اختیارات شاعری یا به طریقی دیگر در پی پر کردن چاله چوله های ایجاد شده برآیند
چرا که این دفا عیات اثر را به کمال نمی رساند بلکه بر صاحب اثر و مخاطبین ضربه می زند
قرار نیست تمام لغزش هارا با پرانتز اختیارات شاعری تبدیل به هنر کنیم که من نوعی هم تشویق شوم که از اختیارات شاعری استفاده کنم.
چرا که شعر ارزشمند و قابل ستایش است که کمتر از این مقوله استفاده کرده باشد و دیگر اینکه
اختیارات شاعری جایی قابل قبول است که بیت یا مصرع انچان زیبا و دارای مفهوم ارزشمند باشد که این ضعف را بپوشاند
نه اینکه یک غزل بیشتر مصاریعش الوده به اختیارا ت باشد در این گونه اثر ها بشتر باید شاعر به چالش کشیده شود تا از خودش دفاع کند نه اینکه نقاد را به چالش بکشیم طوری که دیگر کسی جرئت ابراز نظر و دیدگاه نداشته باشد
به هر حال بنده کمترین جسارت کردم تا روح نقد و نقادی زنده باشد و سیال سربلند باشید و پایدار.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
استاد ذکاوت در این اثر از اختیارات شاعری استفاده نکرده است ؛ چون لزومی نداشته است.در این اثر مشعشع به اندازه ی یک سر سوزن هم لغزش وزنی و اشکال عروضی دیده نمی شود.از صاحب فرهیخته ی اثر خواهان ورود به بحثم.
رضا محمدصالحی
1399/11/15 در ساعت : 15:2:4
درودی دیگر

استفاده از اختیارات شاعری به هیچ وجه به معنی ضعف نیست بلکه عین قوت و نشانگر تلسط شاعر به موسیقی شعر و رعایت عروض است اینکه در رکن اول شاعر می تواند به جای فعلاتن فاعلاتن بیاورد یک قاعده است نه یک استثناء و در اشعار بزرگان هم دیده می شود .
جناب خادمیان عزیز این شعر حتی بدون تقطیع و با حس موسیقایی هم کوجکترین لغزش وزنی ندارد و نمی دانم اصرار شما بر چیست به این بیت ها از سعدی توجه کنید :

تا بود بار غمت بر دل بی‌هوش مرا
سوز عشقت ننشاند ز جگر جوش مرا

و حالا این بیت :

چه کند بنده که گردن ننهد فرمان را
چه کند گوی که عاجز نشود چوگان را

در اولی مصرع اول رکن اول فاعلاتن آمده و در دومی فعلاتن.
هادی ارغوان
1399/11/14 در ساعت : 22:44:56
باسلام وعرض ادب و احترام
از استادان عذرخواهی می کنم و هم چنین مسئول محترم نقد.
به نظر می رسد تقطیع را دوستان آنطور که باید انجام نداده اند و این خود دلیلی خواهد شد که جناب خادمیان مصر باشند به رعایت نشدن وزن.

در تقطیع دوستان از مصرع :

ماه از این جا گذرِ گاه گداری دارد


ماه از این جا / فعلاتن
گذرِ گا / فعلاتن
ه گداری /فعلاتن
دارد / فعلن

خط دوم به صورت :

گُ ذَ رِگ گا / فَعَلاتن

درست تر است

همچنین در :

شب من دور، از او، راه دراز، اما باز


ش/ ب/ من / دو/ فعلاتن
ر/ ا / زو / را/ فعلاتن
ه / د / را/ زَ / فعلاتن
ما / باز/ فع لن

خط سوم به صورت :

ه/د/را/زم/ فعلاتن

صحیح است.
در تقطیع، تلفظ کامل کلمات و حروف به شکل فیزیکی آن ها ربطی ندارد.
به عنوان مثال مصراع قبلی را اگر به این صورت هم بخوانیم :

شب من، دور از او، راه دراز، اما باز
تلفظ اش چنین خواهد شد :
شبِ من دو رز او راه دراز اماباز
و تقطیع آن چنین :

شب من/فعلاتن/ u u - - /
دو/رز/او/مستفعل/ - - - /
را / ه / د / را / فاعِلَتُن/ - u u -/
زم / ما / باز / مستفعل / - - -/

قضاوت این مصراع بر اساس مستفعل و فاعلتن درست است، چرا که تلفظ صحیح منجر به گذاردن علائمی می شود که در آن شاعر می تواند یک هجای کشیده را به جای دو هجای کوتاه به کار ببرد و این از اختیارات شاعری‌ست به شرطی که در روان خوانده شدن شعر اخلال نکند.
به نظر حقیر لغزش وزن در مصاریع مطروحه منتفی‌ست.
 

اما نیم بیت هایی مانند :

بی‌گمان آمده باز از سوی تو، ورنه عزیز،

جاری نشدن بر زبان و به قولی لایتچسبک را تداعی می کند و نه لغزش وزن را.
باتشکر .
هادی قربانی
(ارغوان)
ابراهیم حاج محمدی
1399/11/15 در ساعت : 15:37:17
حضرت دوست جناب خادمیان عزیز و ارجمند
سلام علیکم.
پس از تماس تلفنی حضرتعالی ، این بنده در واتساپ توضیح دادم که شمارش تعداد هجاها برای افراد مبتدی که در علم عروض تبحری ندارند اجمالا پیشنهاد می شود لیکن لزومی ندارد که حتما و در همه جا تعداد هجاهای مصاریع مساوی باشد.آنچه در علم عروض حائز اهمیت است سلامت ارکان و افاعیلی عروضی است . و خدمت حضرتتان عرض کردم که احتمالا اشکال در خوانش حضرتعالی در سروده ی استاد ذکاوت است کما اینکه ممکن است حرف را از کلمه ی 《گذر》 در مصرع : 《ماه از اینجا گذرِ گاه گذاری دارد》 را بدون کسره بخوانید و در نتیجه احساس کنید که مصرع مورد اشاره اشکال وزنی دارد.
در هر حال حضرات دوست جناب صالحی و جناب ارغوان برای رفع ابهامی که برای شما پیش آمده است تقطیع هم کرده اند...والبته آنچنانکه استاد خوش عمل کاشانی اشاره کرده اند اصلا نیازی به تقطیع هم نیست و سروده ی جناب استاد ذکاوت عزیز در نهایت سلاست و روانی و قوام و استحکام عروضی است.
اله یار خادمیان
1399/11/16 در ساعت : 7:33:12
باسلام و عرض ادب و احترام.
پس از نقد اولیه در تماسی که بااستاد حاج محمدی گرفتم توضیحاتشان واقفم کرد که مشکل از خوانش من بوده است.
بر آن شدم حالا که اشتباها روی مین رفته ام وارد ستون نقد شوم و بحث را ادامه دهم تا بازار نقادی و نظر دهی داغ شود ؛ تا از نقطه نظرها و اطلاعات دوستان هم بنده و هم دیگر دوستان بهرمند شوند.
در اینگونه بحث ها گیرایی اثر گذاریها بیشتر است و شخصیت های اخلاقی و هنری بیشتر شناخته می شود. سپاسگزارم از شما دوستان که در این نقد ورود کردید و متین و مهربانانه آنگونه که سزاور اخلاق و ادب است بر خورد کردید.اگر جناب حاج محمدی ورود نکرده بود قصد داشتم این مقوله را به دارازا بکشانم تا دیگر عزیزان هم ورود کنند و به گرمی این بازار بیا فزایند مخصوصادوست داشتم صاحب اثر جناب استاد ذکاوت ورود کنند واز اثرشان دفاع نمایند ؛ گر چه ورود نکردنشان به نوعی نشانه ی وارستگی و بزرگ منشی ایشان است.
در پایان از تمام دوستا ن عزیز عذر می خواهم که این حقیر را در این ابراز دیدگاه نا بجا تحمل کردند. بخصوص از جناب استاد خوش عمل و بعد سرور گرامی جناب اقای محمد صالحی ؛ ایضآ دوست عزیز دیگر جناب هادی قربا نی( ارغوان) وهم خصوصا از استاد حاج محمدی که از هر نظر ـ توانمندی علمی و اخلاقی و جنبه های انسانی ـ باورشان دارم ....بیش از همه از جناب استاد ذکاوت که اثرشان مورد نقدی چنین قرار گرفت و از خود دفاع نکردند عذر می خواهم....و
ختم کلام این که همگی به مهر پایدار باشید.



خلیل ذکاوت
1399/11/16 در ساعت : 13:12:38
با سلام و احترام به محضر همه ی بزرگواران....
هم از جناب خادمیان و هم از دیگر عزیزان سپاسگزارم.
راستش، حقیر هیچ گاه عروض را به شکل معمول و مدرسی آن فرا نگرفته ام، بیشتر شناختم از عروض و وزن شعر، به صورت سماعی بوده است. در این 33 سالی که سرگرم سرودنم، می توانم به جرأت بگویم که خوشبختانه، حتی مصرعی از سروده هایم دچار اشکال وزنی نبوده است.، با این که در وزن های غیرمطبوع هم اشعار بسیاری دارم، خصوصاً سروده های سال های جوانی. این غزل را هم هرچه وارسی کردم، اشکال وزنی در آن ندیدم .... به هر حال از عنایت و علاقه ی همه ی دوستان و استادان ارجمند بی نهایت ممنونم.
جابر ترمک
1399/11/8 در ساعت : 17:49:19
درود هم تبار ارزشمند
غزلهای شما را جور دیگر باید دید عالیست
حنظله ربانی
1399/11/8 در ساعت : 21:32:41
محشر و عالی عالی
رضا محمدصالحی
1399/11/11 در ساعت : 14:31:25
بی‌گمان آمده باز از سوی تو، ورنه عزیز،
با من این موقعِ شب، شعر چه کاری دارد؟!

درود استاد ذکاوت عزیز
سید محمدرضا لاهیجی
1399/11/13 در ساعت : 23:22:30
درود بر استاد ذکاوت گرانقدر
که اشعار نغز و پر مغزش دل می برد و روح را تازه می کند!
بازدید امروز : 16,609 | بازدید دیروز : 29,599 | بازدید کل : 128,811,990
logo-samandehi