ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  


آخرین نقدها
نام ارسال کننده : علی معصومی
درود و عرض ارادت - استاد نازنین - هزاران سپاس از این همه دقت نظر - ... - مورد اول اشکال    ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : علیرضا حکیم
درود گرامی جناب آقای معصومی - شعر زیبایی از شما خواندم اما دو نکته ی عروضی وجود دارد که احتمال دار   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : مهنازمحمودی
جناب کاظمی شاعر بزرگوار. چندی پیش نظری نوشتم مبنی بر پیشنهاد ویرایش قافیه مصراع نخست . چرا که یمن با   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حسین وفا
سلام و احترام استاد خادمیان عزیز - سال نو مبارک - ان شاالله همیشه برقرار باشید و تندرست و عزتمند   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : حنظله ربانی
سلام و درودبی پایان نثار استاد بزرگوارم جناب خوش عمل کاشانی - ممنونم از این که قابل دونستین و س   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : عباس خوش عمل کاشانی
...پر واضح است که حنظله ی عزیز کوشیده تا در اولین رباعی سال جدیدش شگفتی زایی کند.خوانده و شنیده ـ آن   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : عباس خوش عمل کاشانی
سرکار خانم زهرا ضیایی مثل اغلب اوقات این غزل را نیز زیبا پرداخته اند.به گمان خود برای زیباتر شدن این   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : اله یار خادمیان
سلام و درود بر شما.نوشیدم از زلال اندیشه ی شما. - سر بلند باشید. - ...و اما در بیت یکی مانده   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : محمد ابراهیم جاذب نیکو
با سلام و عرض ادب و احترام به همه ی عزیزان فرهیخته و اساتید بزرگواری که دیده رنجه نموده و نقشی به یا   ....    لینک شعر مورد نظر

نام ارسال کننده : فاضله هاشمی
آهنگ وفاصله ی بین جملات ، این احساس رودرخواننده به وجودمیاره که داره یه شعررومیخونه نه یه نثرادبی رو   ....    لینک شعر مورد نظر


آرشیو کامل



Share



اشراق محض
 
اشراق محض
معما ترینی، وجودت معماست 
درون جهانی، که هم نقش رویاست 
نمودار عشقی، غروری سراپا
که در نقش هستی حضورت مصفاست
تو آن آسمانی که هر جا که باشی
حضورت معطّر، نگاهت فریباست 
تو آن آفتابی که در سایه تو 
زمین مثل آیینه کهکشان هاست 
تو آن آبشاری که هر قطره در تو 
بیابد شکوهی که در نام دریاست 
تو آن چلچراغی که در پرتو تو 
فقط پله های سعادت هویداست 
تو اشراق محضی، که طیف نگاهت 
شهود ملک را، ضمیر تماشاست 
قلم را برای همین آفریدند 
به" تحسین "نامت، بگوید که زیباست !
***
مکتب شعر دینی
سیدعلی اصغرموسوی
1388-قم- ایران
.......

موضوعات :  آیینی و مذهبی ،

   تاریخ ارسال  :   1394/4/11 در ساعت : 1:22:43   |  تعداد مشاهده این شعر :  1209


کسانی که این شعر را می پسندند :

ارسال نقد و نظر برای اعضا

   
ارسال نظر برای غیر اعضا







متن های ارسالی برای "نقد" توسط دارنده دفتر شعر قابل مشاهده و تایید نخواهد بود و تنها توسط مسئول بخش نقدها بررسی و تایید خواهند شد. در صورتی که میخواهید نظری را خصوصی برای صاحب اثر ارسال کنید از بخش نظرات استفاده بفرمایید.

صادق ایزدی گنابادی
1394/4/13 در ساعت : 12:28:52
سلام برشاعر محترم
شاعر این شعر از شعرای صاحب نام دینی کشور است و یقینا از جهت محتوایی از ارزش و مقدار قابل توجهی بر خوردار است اما به لحاظ شعریت مسایلی بر آن مرتب است که حقیر به پاره ای از انها می پردازم
اساس تصویر سازی ای شعر بر محور تشبیه قرار دارد
نمودار عشقی ،غروری سراپا ،تو آن آسمانی ،تو ان آبشاری تو ان چلچراغی تو اشراق محضی
تمام این تشبیهات از نوع اسنادی و صریح می باشند و معمولا فضای یکنواختی به لحاظ ساختار ی بر شعر حاکم کرده اند
این گونه تشبیهات به دلیل اینکه در یک شعر می توانند تا میزان زیادی تکرار شوند و ادامه پیدا کنند شعر را از فرم خارج می کنند و مخاطب در برخورد با این نوع تصویری سازی به جای نقش افرینی می تواند به تکرار المان های تصویری فکر کند که شاعر به نمونه سازی ان پرداخته است
از جهت دیگر این اشعار بر ذهن مخاطب تحمیل می شود یعنی شاعر همانند یک دیکتاتور از بالا با تحکم تصاویری را صادر می کند و فضای گفتمان بین شاعر و مخاطب به شکل یک طرفه شکل می گیرد
جناب موسوی عزیز
سهراب سپهری می گوید مادری دارم بهتر از برگ درخت و دوستانی بهتر از اب روان
این تصایر گرچه بر مبنای تشبیه شکل گرفته اند اما شاعر با نوعی برتری دادن مشبه برمشبه به
به شعر خود حلاوت ، طراوت و انعطاف بخشیده است و با این تکنیک از صراحت و مستقیم گویی متن کاشته است
یا همان ملا سهراب سپهری می گوید
کعبه ام مثل نسیم می رود باغ به باغ شهر به شهر
در این تشبیه شاعر با نوعی جزیی نگری تشبیه خود را قابل باور کرده است
ابتدا به ساکن شاید تشبیه کعبه به نسیم یک ادعا و صرفا نوعی خیال بافی باشد اما شاعر با ایجاد حرکت باغ به باغ شهر به شهر با منطق سازی شعر رااز دایره یک تخیل صرف خارج کرده است
دوست دارم این پاره از شعر سهراب سپهری را با بیتی از حضرت عالی مقایسه کنم
حضر ت عالی می فرمایید
تو آن آسمانی که هر جا که باشی
حضورت معطّر، نگاهت فریباست
تشبیه تو به اسمان گرچه به دلیل شان و منزلت ممدوح قابل باور است اما این باور مند بودن به ذات موضوع بر می گردد و نه توانایی شاعر
یعنی صرف نظر از شان و منزلت ممدوح
چندان تمهید اندیشی برای خارج شدن از یک تخیل صرف مانند شعر سهراب ایجاد نشده است
اما بیت بعدی حضرت عالی :
تو آن آفتابی که در سایه تو
زمین مثل آیینه کهکشان هاست
تشبیه شاعرانگی بیشتر ی دارد حداقل بدلیل شبکه مراعات نظیری که ایجاد شده است منطق روایت به خوبی ساختار خودش را پیدا کرده است
ضمن اینکه در این بیت با پارادو کسی که بین سایه و خورشید ایجاد شده است مخاطب می تواند ایفای نقش نیز داشته باشد
در ابیات پنجم ششم و هفتم نیز این گونه است
جناب موسوی در شعر مثل دادگاه که انکار بعداز اعتراف مسموع نیست کم گرفت بعد از اغراق شاعرانه نمی باشد
حضرت عالی می فرمایید معما ترینی بعد هم می فرمایید وجودت معماست برگشت از صفت عالی به صفت بیانی ساده نوعی برگشت از برجستگی است که شاعرانه نیست مگر توجیهات فرا متنی داشته باشد که در ان صورت باید گفت این فرا روی از متن به خوبی صورت نگرفته است
و اما در بیت سوم به نظر می رسد که یکی از که های حرف ربط فقط به خاطر پر کردن وزن امده است
بیت ما قبل اخر نیز بیت روانی نیست به نظر می رسد که اندکی تعقید معنایی دران باشد "شهود ملک را ضمیر تماشاست " سریع ادمی رابه یک انگاره معنایی نمی رساند گرچه با زور و ضرب می توان برایش معنایی ساخت
بیت اخر نیز ازابیات زیبا و زنده شعر است البته بنده به جای که مصراع دوم چه را پیشنهادمی دهم
با همه ی این تفاصیل این شعر بسیار خوب ، روان و یکدست است که بنده ان را با هزار شوق بارهاخواندم و لذت بردم
سید علی اصغر موسوی
1394/4/13 در ساعت : 19:24:24
تو اشراق محضی، که طیف نگاهت
شهود ملک را، ضمیر تماشاست
***
سلام و درودبر جناب گنابادی (زید عزه)
بالاخره قرعه به نام ما افتاد که زحمت نقدی را بکشید.
سپاس از فلم فرسایی و تحلیلتان! اما خوش انصاف مقایسه کار "تقریبا سمبلیسم" بنده با آثار "امپرسیونیستی" جناب استادسهراب سپهری (ره) دیگر صیغه ای است؟!
تو اشراق محضی که طیف نگاهت /شهودملک را ، ضمیر تماشاست! بنده این بیت را با کلمات مقدس ملکوتی نوشته ام و مصداق "لولاک لما خلقت الافلاک) است! مقایسه مقام شامخ حضرت امام حسن (ع) با مادر(نوعی) جناب سپهری ؟!! بسیارعجیب است!
غزل حقیر درحقیقت برگرفته از سنت غزل - مدیحه و می شود گفت نوعی "قصیده "است که ابیات دروصف موصوف بصورت موقوف المعانی می آیند و در بیت پایانی کل وصف و نعت را با تخلص یا دعا و اظهارنیاز جمع می کنند!
منتقد عزیز هر قالبی و هرقطعه ای درجایگاه خود سروده می شود! من غزلی رومانتیک و تخیلی نپرداخته ام! "ممدوح مقدس " خود را درمجموعه "کلماتی منظوم" ستوده ام که دارای بارمعنایی و "پیام" است! ده ها قصیده از حضرات شاعران متقدم و متاخر در مدح و توصیف مقوله های توحیدی - معرفتی وجود دارد که عاری از "خیالات شاعرانه" است! درصورتی که بنده دراین غزل به "صورخیال" (درحدخود) توجه داشته ام.
تنها بیتی که شما بیشتر "ایراد" گرفته اید همین بیت: تو اشراق محضی که طیف نگاهت/شهودملک را ضمیرتماشاست/است که دقیقا "برترین" بیت غزل است! چون ترجمه همان آیه ی شریفه : الله نور السموات ...است که در حدیث حضرت معصومین به آن اشاره شده است و ذات معصومین (ع) از اشراقی برخوداراست که زمین و آسمان از آن نورمی گیرند و مصداق "حجیت" آن بزرگان است.(زیاد از این مطلب را کلامی نمی کنم ، فقط جهت اشاره برای دوستان کافی است) دراین بیت بنده با استفاده از کلماتی "انتزاعی" و کاملا حسی ، نهایت دقت را در نشان دادن همان قداست و شهود برای مخاطب درنظرگرفته ام.
جناب ایزدی عزیز ، جناب سپهری از عرض کلمات "عینی" به کلمات و واژگان "حسی " رسیده است و از محسوس ، محسوس آفریده است! شما در آثارایشان از عینیت ها به ذهنیت اشیاء یا طبیعت می رسید!
اما در آثار "حضرت بنده بی مقدار خداوند" شمااز "ذهنیت شهودی" به "عینیت محسوس" می رسید! یعنی: یعنی من از فضایی می گویم که خود "ماورایی و فرازمینی" است و آن را من با هدایت واژگان مقدس ، (بارعایت کامل خطقرمزهای اعتقادی) برای شما عینی و قابل "باور" می کنم! کار ادبیات دینی: ترجمه مفاهیم ماورایی به مفاهیم قابل لمس است!! نه بالعکس! من پیرو مکتب ادبی خود هستم و جناب استاد زنده یاد سهراب سپهری (ره) پیرو مکتب ادبی خودش! اثرهرکسی را باید با مصداق فکری و سبکی خودش نقدکرد! نمی شود با تفکر سبک خراسانی به نقد شعر سبک هندی یا "وقوع" رفت! البته جسارتا این بیان شد فقط جهت اطلاع وگرنه خود ادیب سرشناسی در آموزش انواع ادبی هستید. توفیقتان رفیق! که بازهم نکاتی به علم و آگاهی مان اضافه شد و آموختیم آنچه راکه باید می آموختیم. قابل توجه حضورتان ، که این شعر از اشعار محکم بنده نیست و سال 75 سروده شده بود که سال 88 برای سپردن به ارشاد اندکی دستی برآن برده شد ، گرنه باید به مراتب بهتر و فخیم تر از این می بایست سرود تا بتوان به درگاه "ممدوح عظیم الشان خویش " آن را عرضه کرد ! ضمن سپاس مجدد! یا علی مدد!
صادق ایزدی گنابادی
1394/4/13 در ساعت : 20:25:38
جناب موسوی عزیز
شعر صرف نظر از اینکه از چه نحله ای باشد مبناهایی دارد که حقیر بر اساس همان مبناهای مشترک عرایضی نسبت به شعر حضرت عالی داشتم
سید بزرگوار
بنده شعر شما را با سهراب سپری مقایسه نکردم فقط ساختارهای و نوع دو تشبیه را نشان دادم تازه می توان هر شعری را با هر شعری مقایسه کرد بهر حال در خلا که نمی توان بحث کرد
بیت تو اشراق محضی که طیف نگاهت با بیت سهراب مقایسه نشده است این مقایسه در مورد بیت تو آن آسمانی صورت گرفته است
در پایان عرض من این است که خیلی در صدد جواب گویی به مطالب مطرح شده در بار ه آثارمان نباشیم
بگذارید مخاطب خود قضاوت می کند
سید علی اصغر موسوی
1394/4/14 در ساعت : 13:35:10
تو آن آسمانی که هر جا که باشی
حضورت معطّر، نگاهت فریباست
--------------
سخنورعزیز!
این بیت ضعیف ترین بیت شعر و دارای ساده ترین تشبیه است!
اصلا به رخ کشیدن ندارد!
موضوع کلیت آثار دینی از که درآن ، ما از فضای ذهنیت شهودی دینی به عینیت ملموس می رسیم و عالم غیب و ش هود برایمان باورپذیرمی شود.
اصل مشکل برسر این است که شما بانگرش "بوطیقای ارسطویی" نقد می کنید و من با "نظریه مکتب شعر دینی" و این دو باهم مغایرت ماهوی دارند.شما از "خیال "سخن می گویید من از "عقل و حس"!
به هرحال از زحماتتان بابت نقد تشکر می کنم.
و خاطرنشان می شوم که به هیچ وجه "شهوت پاسخ" ندارم بلکه فضارا نوعی تبادل اندیشه و آموزش به شمار می آورم گرنه" جسارت سکوت "هم دارم! عزتتان پایدار
یا حق!
نام ارسال کننده :  از بندگان خدا     وب سایت ارسال کننده
متن نظر :
لطفا به مسئول سایت بگویید که جای هر کسی در میان شاعران خدا دوست نیست واز شاعرانی را که در سایت امده اند زیر نظر داشته باشند چه بسا که به اسم شاعر بودن به کاری دیگرند وبرای خودش نفرین واه نخرد.وسایت جای شاعران واقعی باشد.ببخشید که برای شمانوشتم چون ایشان را نمی شناسم مدیونید اگر نگویید
نام ارسال کننده :  از بندگان خدا     وب سایت ارسال کننده
متن نظر :
لطفا به مسئول سایت بگویید که جای هر کسی در میان شاعران خدا دوست نیست واز شاعرانی را که در سایت امده اند زیر نظر داشته باشند چه بسا که به اسم شاعر بودن به کاری دیگرند وبرای خودش نفرین واه نخرد.وسایت جای شاعران واقعی باشد.ببخشید که برای شمانوشتم چون ایشان را نمی شناسم مدیونید اگر نگویید
محمدمهدی عبدالهی
1394/4/11 در ساعت : 13:35:46
سلام و عرض ادب استاد موسوي عزيز
درود بر شما
ماجور باشيد
بازدید امروز : 10,496 | بازدید دیروز : 50,530 | بازدید کل : 107,799,162
کلیه حقوق این سایت محفوظ است ، طراح و برنامه نویس : علیرضارضایی