ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  
آخرین اخبار
۞ :: جشنواره ادبی «روایت انقلاب» فراخوان داد
۞ :: ملک‌الشعرای سابق آمریکا درگذشت
۞ :: آغاز به کار جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی در تبریز
۞ :: معرفی برگزیدگان جایزه کتاب سال شعر به انتخاب «خبرنگاران»
۞ :: اعلام اسامی داوران بخش شعر یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب
۞ :: اختصاصی : فراخوان اولین کنگره سراسری شعر مهدوی
۞ :: جشنواره ملی شعر جوان فراخوان داد
۞ :: «یک ماه، یک کتاب» با شعرخوانی شاعران به کار خود در سال ۹۷ پایان داد
۞ :: انجمن ادبی قلم شهرستان بشاگرد به صورت رسمی آغاز بکار کرد
۞ :: چهل و ششمین نشست شب شاعر برگزار شد
۞ :: اختصاصی : «لیلیت تریان» مادر مجسمه سازی ایران درگذشت
۞ :: یادداشت رضا اسماعیلی به مناسبت شب شاعر
۞ :: عرفان بینش واقعیت وحدانی و باطنی هستی است
۞ :: غزلي از حسين منزوي تقديم به امام باقر (ع)
۞ :: برگزاری ششمین همایش ادبی مردمی شب شعر«سپندوار...»
۞ :: احمد ابومحبوب درگذشت
۞ :: کتاب «افسانه آن مرد» یادنامه ابوالفضل زرویی نصرآباد منتشر شد
۞ :: اختصاصی : مسابقه منظومه انقلاب به مناسبت چهلمين سالگرد انقلاب(صهباي چهل ساله )
۞ :: نکوداشت یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد در دانشگاه تهران
۞ :: « یدالله ثمره» از زبان‌شناسان کشور درگذشت

Share
دو نگاه كوتاه به رمان "برادر انگلستان " نوشته علي رضا قزوه
تكثر شخصيت ها در برادر انگلستان چشمگير است.
دكتر ساناز مجرد، منتقد ادبی :

حوادث باید برآیند یکدیگر باشد و هر حادثه‌ای بتواند سیر منطقی خود را در بر گیرد و حوادث باید دلالت‌مندی داشته باشند . در رمان «برادر انگلستان» این مسئله روی داده است. آنچه در این اثر غالب است، دلالت‌مندی مدرن است که حوادثی در بستر جریان سیال ذهن را روایت می‌کند.
ویژگی دیگر نخستین رمان علیرضا قزوه ورود از جریان مدرن به فضای ذهنی و سورئال است که عینیت و ذهنیت را به هم می‌آمیزد. 
عنوان كتاب – برادر انگلستان- حامل پارادوکسی زیباست که واژه «برادر» را می‌توان در دایره واژگانی مثبت در فرهنگ ما برشمرد و «انگلستان» در فضای فکری منفی ایرانی‌ها از این کشور قرار دارد. 
از ديگر ویژگی هاي اين كتاب آن است كه این کتاب در ژانر تخیلی خلق شده و هم برای عموم مردم خواندنی است و هم برای کسانی ارزش خواندن دارد که می‌خواهند ادبیات خوب تکنیکی بخوانند. 

سمیه برازجانی، منتقد ادبی: 
در قرائت اول راوی غیرقابل اعتماد قرار دارد که به روایت اسماعیل می‌پردازد. نويسنده در این قرائت ۳شکل روایت را مورد نظر قرار داده ، بخش سلطان معقول و منطقی است، درحالی‌که بخش راوی براساس کابوس و خواب‌هاست، البته بخش خودنگاشته اسماعیل حاوی ۳شکل روایت از سوی سه راوی است.
کتاب یادشده حاوی داستانی براساس جست‌وجو است که دو نکته نامشخص دارد و شخصیت الیاس برای مخاطب مبهم است.
باید بپذیریم كه تکرار شدن نام‌ها در این اثر بسیار جذاب است و تکثر شخصیت‌ها را یادآور می‌شود. 
قرائت ساختارشکنانه از متن در این اثر نمایی از تنوع و تکثر شخصیت اسماعیل است. نشانه‌ها در این کتاب بجا استفاده شده است و اين از ویژگی رمان پست مدرن است كه تکثر شخصیت‌ها در آن چشمگير است. باید در این شکل از داستان‌گویی راوی دانای کل و جریان سیال ذهن به داستان احاطه داشته باشد. 
در بخش‌هایی از کتاب «برادر انگلستان» نام مکان‌ها و شخصیت‌ها با تأکید آورده شده است. توهم‌ها و درهم پیچیدگی‌های رمان به درون‌مایه متن کمک کرده است. مفهوم قربانی شدن اسماعیل در این اثر پررنگ است و داستان مرثیه‌ای بر گذشته است، درحالی‌که دیدگاه سیاسی و ضدانگلیسی در متن فضای سورئالیستی تا پایان ادامه دارد و تعلیق به طور قطره‌چکانی در آن ارائه می‌شود. 
تاریخ ارسال خبر :   1397/11/24 در ساعت : 17:50:51       تعداد مشاهده این خبر : 63






بازدید امروز : 10,755 | بازدید دیروز : 25,439 | بازدید کل : 106,990,902
کلیه حقوق این سایت محفوظ است ، طراح و برنامه نویس : علیرضارضایی