ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  
آخرین اخبار

۞ :: درمراسم پاسداشت میرهاشم میری مطرح شد

۞ :: مهلت شرکت در دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس تا ۲۰ خرداد تمدید شد

۞ :: چراغ چهل و سومین «شب شاعر» روشن می‌شود

۞ :: شوکای شعر ایران کلید خورد

۞ :: مجموعه شعر «صدای زنگِ در آمد» نقد و بررسی شد

۞ :: چهارمین "شنبه انقلاب" برگزار شد

۞ :: در بازدید اساتید دانشگاه بنگلادش از حوزه هنری مطرح شد

۞ :: ایرانشناس بزرگ روس درگذشت

۞ :: ناگفته‌های «شاطر حسین» از همکاری با «گل آقا»...

۞ :: صهیونیستها شاعر یهودی‌ عرب‌تبار را به اتهام واهی «ترویج خشونت» مجرم شناختند!

۞ :: «بازار صابر» شاعر نامدار تاجیک در آمریکا درگذشت

۞ :: شب شعر «قصیده بی ­انتها» در فرهنگ­سرای اندیشه برگزار می­‌شود

۞ :: اختصاصی : فراخوان دومین کنگره سراسری شعر انتظاربا عنوان "انتظار؛امید،زندگی"

۞ :: اختصاصی : کنگره سراسری بهشت بیان برگزیدگان خود را شناخت.

۞ :: اختصاصی : تمدید مهلت فراخوان جشنواره شعر کیش

۞ :: روایتی از رنج ۳۰ ساله برای آموزش شعر فارسی

۞ :: مجموعه شعر پریزاد نقد و بررسی شد

۞ :: مجموعه «پریزاد» سارا جلوداریان نقد و بررسی می‌شود

۞ :: شعرهای رضوی برای کودکان در نمایشگاه کتاب

۞ :: سرودن هر بیت برای انقلاب، دستاوردی بزرگ است




Share
شعر انقلاب با شعارهای انقلاب همسو باشد
برگزیده پنجمین جشنواره شعر انقلاب، گفت: اگر نگاهی که در شکل‌گیری انقلاب اسلامی مبنی بر عدالت‌خواهی و مبارزه با ظلم یک اصل بوده، در شعر انقلاب هم دنبال شود، دقیقا تعریف ما از شعر انقلاب درست خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، مجتبی احمدی نویسنده کتاب «ایمان بدون نون» و برگزیده پنجمین جشنواره شعر انقلاب درباره اثر منتخب خود توضیح داد: «خیلی شبیه خوانی» شعری در قالب چهارپاره و تا حدودی طنزآمیز است. چهارپاره از جمله قالب‌هایی است که در دسته شعرهای انتقادی قرار می‌گیرد.

وی افزود: این شعر بن‌مایه و محتوایی با مضمون عدالت اجتماعی دارد. روایت شعر فضایی از میدان تعزیه را ترسیم می‌کند که شخصیت‌های منفی تعزیه‌خوانی که با عنوان اشقیا می‌شناسیم، به اصطلاح امروزی شده‌اند. برای مثال حرمله که شخصیتی منفی و خبیث در واقعه عاشورا در سال 61 هجری است، در روزگار امروز به عنوان فردی دغل‌کار و رشوه‌گیر که اشاره به مسائل اجتماعی و سیاسی دارد، ترسیم شده است.

احمدی با آسیب‌شناسی شعر انقلاب عنوان کرد: آفتی که همیشه جشنواره‌های موضوعی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، این است که هنرمندان به طور مشخص در اینجا شاعران و حتی برگزار کنندگان در دام کلیشه‌ها و تکرارها بیفتند. برای مثال در مورد جشنواره شعر انقلاب تنها و اولین چیزی که به ذهن می رسد، این است که آثار جشنواره باید با موضوع انقلاب اسلامی ایران در سال 57 سروده شده باشند یا دست‌کم تحلیلی بر دفاع مقدس و شهدا را در بر بگیرند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به نظرم انقلاب اسلامی دارای ابعاد اجتماعی و فرهنگی مهمی است و اگر در یک اثر ادبی به سراغ نقد اجتماعی می‌رویم و می‌خواهیم کژی‌های جامعه را با زبان ادبیات مورد اعتراض قرار دهیم، به‌نوعی با اصل انقلاب همسو هستیم. چرا که شعار انقلاب مبارزه با ظلم و تبعیض است و همان نگاهی که در شکل‌گیری انقلاب اسلامی مبنی بر مبارزه با ظلم، یک اصل بوده اگر در شعر انقلاب هم دنبال شود، دقیقا تعریف ما از شعر انقلاب درست خواهد بود.

شاعر مجموعه شعر «ایمان بدون نون» با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب تعریف گسترده‌ای را از این مفهوم ارائه می‌کند، ادامه داد: خوشبختانه در جشنواره شعر انقلاب نگاه وسیعی نسبت به مفهوم انقلاب وجود دارد.

وی در پایان با اشاره به راهکارهایی برای برگزاری بهتر جشنواره عنوان کرد: به نظر می‌رسد باید میدان شعر را به جوان‌ها واگذار کنیم. طبق تجربه‌هایم به این نتیجه رسیده‌ام درگیر کلیشه شدن مهم‌ترین آفت جشنواره‌های موضوعی از جمله شعر است. بهتر است چارچوب‌ها به طور دقیق تبیین شوند، مباحث آموزش و نقد در روزهای برگزاری جشنواره در جریان باشند تا نتیجه برای جوانان کارآمدتر و موثرتر شود. بخش‌های آموزشی و نقادی به نظر من از جمله اتفاقات حاشیه‌ای هر جشنواره است که چه بسا متن کار را تشکیل می‌دهند.

تاریخ ارسال خبر :   1396/10/19 در ساعت : 17:8:33       تعداد مشاهده این خبر : 73

کسانی که این خبر را می پسندند :






کلیه حقوق این سایت محفوظ است ، طراح و برنامه نویس : علیرضارضایی