ایمیل :   رمز عبور :        فراموشی رمز؟  
آخرین اخبار

۞ :: اختصاصی : فراخوان چهارمین سوگواره عاشورایی خط سوم

۞ :: اختصاصی : فراخوان جشنواره «ایران من» منتشر شد.

۞ :: شب شعر مشترک ایران و کره در نیاوران

۞ :: سومین نشست سوگواره «با کاروان نیزه» برگزار می شود

۞ :: اسماعیل امینی در گفتگو با مهر؛ شعر مثل یک اختراع و اکتشاف است

۞ :: ده‌بزرگی: شعرا تنها به ظاهر حرکت عظیم مردم در اربعین توجه نکنند

۞ :: شب شعر «رندان تشنه لب» برگزار می‌شود

۞ :: نامزدهای نهایی جایزه «الیوت» معرفی شدند

۞ :: بررسی «شعر ترکیه بعد از سال ۲۰۰۰»

۞ :: بزرگداشت حافظ در سارایوو

۞ :: تمدید فرصت ارسال اثر به کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان

۞ :: همسرایی شاعران تقدیم به همسران صبور جانبازان

۞ :: ترجمه «۱۰۰ سال شعر معاصر ایران» جایزه کتاب سال ارمنستان را از آن خود کرد

۞ :: تصنیف «همواره آبی» تقدیم به خیلج فارس شد

۞ :: عليرضا قزوه: نمایشگاه خلیج فارس در راستای واکنش سریع هنرمندان است

۞ :: فراخوان مسابقه‌ طنزنویسی با موضوع «خلیج فارس»

۞ :: کتاب محسن مؤمنی شریف به زبان اردو ترجمه شد

۞ :: محمد سرور رجایی از انتشار فراخوان نهمین جشنواره ادبی «قند پارسی» خبر داد

۞ :: خبرگزاری مهر: مصائب امام سجاد(ع) در شعرآئینی

۞ :: اختصاصی : سهیل سوزنی درگذشت.




Share
یادداشتی بر مجموعه شعر «سمت روشن دنیا»
رضا اسماعیلی در مجموعه «سمت روشن دنیا» در پی نگاه جدیدی به مفهوم عشق و دوست داشتن و مهرورزی است و به نوعی با خلق این آثار مخالفتی با مفاهیم از مرز گذشته امروز دارد.

خبرگزاری فارس- گروه کتاب و ادبیات: نزدیک به چهار دهه از شکل گیری جریان شعر انقلاب می‌گذرد و با عوض شدن هر برگ تقویم شکل کامل‌تری به خود می‌گیرد و اگر با نگاه جشنواره‌ای بررسی کنیم با تغییر حدود سه نسل شاعر انقلابی مواجه شده‌ایم.

اگر نسل اول را همان داوران و اساتید بزرگ ادبیات امروز بدانیم که خود پایه‌گذار این جریان شعری بوده اند، نسل دوم جوانانی هستند که تازه در حال جدا شدن از بدنۀ جشنواره های شعری هستند و اکثراً صاحب کتاب هایی شده‌اند. نسل سوم نیز جوانترهایی هستند که چند سالی می شود سن حضور را پیدا کرده اند و جسارت شرکت در جشنواره ها را یافته اند و آرام آرام با آثار خوبشان سکوی بزرگان را پر خواهند کرد. به راستی که نسل اول (اساتید و ...) تمام تلاش خود را برای نسل دوم به ثمر نشانده و علاوه بر شکل دادن فضای شاگردان بعد از خود به نسل سوم نیز چشم دارد و رهنمودهای خودش را از آنها دریغ نمی کند.

چندی پیش با کتابی مواجه شدم با عنوان «سمت روشن دنیا» که دفتری کامل از سروده های سپید رضا اسماعیلی شاعر نسل اول تعریف شده است. هرچند وی پیش از این نیز آثاری در قالب شعر سپید به چاپ رسانده است اما این کتاب اولین مجموعه از این شاعر است که تماماً شعرهای قالب سپید را در بر می گیرد. رضا اسماعیلی پیش از این 19 مجموعه شعر، 12 اثر پژوهشی و همینطور 12 اثر گردآوری شده در رزومه خود دارد و می توان وی را از معدود شاعران نسل اول انقلاب یاد کرد که توانسته همچنان آثار پژوهشی و نظری به چاپ برساند.

رضا اسماعیلی در مجموعه «سمت روشن دنیا» که توسط انتشارات هنر رسانه اردیبهشت به چاپ رسیده در پی نگاه جدیدی به مفهوم "عشق" و "دوست داشتن" و "مهرورزی" است و به نوعی با خلق این آثار مخالفتی با مفاهیم از مرز گذشته امروز دارد. او در کلیت آثار کتاب "سمت روشن دنیا " گویی می خواهد مضامین عاشقانه امروزی را زیر سوال ببرد و در حالتی عرفانی و نیایشی با لباس شعر منثور، عشق را به شکل مقدس تری و شاید بتوان گفت "عشق حلال" به مادر وهمسر و فرزند نسبت دهد.

در مقدمه کتاب یادداشتی به قلم اکبر اکسیر آمده است و اکسیر معتقد است رضا اسماعیلی بی هیچ ادعا و حاشیه ای به شعر مفهومی و فرانو رسیده است. البته که این نسبت (شعر مفهومی) جای بحث بسیاری دارد اما نمی توان این مساله را نادیده گرفت که اسماعیلی بیش از آنکه به تصویر سازی و ساختارگرایی و خصوصاً روایت عمودی توجه داشته باشد به مفهوم پرداخته است.

از لبانت بچین

دوستت دارم ها را

پیش از آنکه پژمرده شوند

و به زنی تقدیم کن

که در همین نزدیکی

صورت آینه را برق می اندازد

و از فرط پیدایی

غایب است

همیشه در چشم های تو

هم چنان که

                آب برای ماهی!

(از سمت روشن دنیا، صفحه 20)

«سمت روشن دنیا» شامل چهار بخش است و رضا اسماعیلی در بخش دوم با عنوان "کودکی بادبادک ها" به مساله کودکی و نوستالوژی و باران پرداخته است. وی هرچند نتوانسته در اکثر آثار معنای مورد نظر را در لایه ای پنهان تر بگنجاند اما مخاطب در کلیت آثار تقریباً با موضوعی واحد مواجه می شود.

می دویدیم

کوچه های کودکی را

و خستگی

از ما فرار می کرد

و بزرگ ترین آرزومان

چیزی جز این نبود:

بادبادکی

که دست آسمان را

            در دست های ما بگذارد

(از سمت روشن دنیا، صفحه 88)

بخش سوم "نام دیگر زندگی" است و به تعبیری از مرگ به عنوان نام دیگر زندگی یاد می کند و می توان گفت این بخش از دیگر بخش های کتاب منظم تر و شاعرانه تر به تالیف درآمده است.

رضا اسماعیلی پس از گذر از عشق و زندگی در ( بخش اول ) و  کودکی و نوستالوژی ( در بخش دوم )  به مساله مرگ در بخش سوم کتاب می پردازد.

یکی از همین روزها

ما را می بوسد و

از خواب زندگی

بیدار می کند.

(از سمت روشن دنیا، صفحه 120)

از دیوار دنیا

رفت بالا، بالا، بالاتر ...

آخر دیوار

مرگ دستش را گرفت!

(از سمت روشن دنیا، صفحه 125)

شاعر آخرین بخش کتاب را که بخش چهارم است "و اما بعد ...!" نامیده. در این بخش رنگ ظاهراً فلسفی و عرفانی کار قوت بیشتری می گیرد و شاعر مخاطب را در تاویل و نتیجه گیری به حال خود رها می کند.

در پایان گفتنی است هرچند این مجموعه از شاعری پرکار و پر تلاش است که قوالب سنتی را بیشتر تجربه کرده است و آرام از پل نیمایی گذشته و به شعر سپید رسیده است انتظار بسیار می رود در فرصت بعدی کمی گزیده تر آثارش را به چاپ برساند.

تاریخ ارسال خبر :   1395/10/19 در ساعت : 11:28:43       تعداد مشاهده این خبر : 108

کسانی که این خبر را می پسندند :


آزاده سالمی
1395/10/20 در ساعت : 14:19:32
درود بر شاعر و استاد گرامی جناب آقای اسماعیلی




کلیه حقوق این سایت محفوظ است ، طراح و برنامه نویس : علیرضارضایی